Финансов стимул за покупка на електромобили би увеличил търсенето и броя им у нас

  • 14 април 2022 07:26

  • 3510
  • 3
Финансов стимул за покупка на електромобили би увеличил търсенето и броя им у нас
© Novini.bg

Темата за зависимостта от петролните продукти и тяхната растяща цена придоби нова актуалност и острота с войната в Украйна.

Тя има обаче и друг, не по-малко належащ контекст, свързан с глобалното затопляне и промените в климата. Сред мерките за реакция на този световен проблем в частта, свързана с транспорта, е да се насърчават покупката и използването на електромобили.

"Трябва да има 30 000 електромобила у нас към средата на 2026 г.", обяви вицепремиерът по климатични политики и министър на околната среда и водите Борислав Сандов на кръгла маса "Транспортът на бъдещето - чиста енергия на справедлива цена", която се проведе в София на 12 април. Очаква се част от тези превозни средства да бъдат и "втора ръка" с развитието на вторичния пазар.

Компаниите за коли под наем се подготвят за електрическо бъдеще

Постижима ли е тази цел?

"Всичко зависи от системния подход - ако държавата започне да гледа системно на ползването на електромобили и се ангажира с финансов стимул, който да бъде първоначалната вноска, а общини, администрация, фирми, физически лица, да продължат с месечните вноски за изплащане, целта ще се постигне и даже ще бъде надмината", коментира за БТА Илия Левков, председател на Управителния съвет на Индустриален клъстер Електромобили (ИКЕМ).

Той подчерта, че в системния подход се включват различни облекчения, например да се използват буферни паркинги в София, където автомобилът да бъде оставен и собственикът му да продължи своя път с градския транспорт.

Токът обаче също съвсем не е евтин. Какво би ни стимулирало да караме електромобил?

След като Европейската комисия одобри ядрената енергия като "зелена", имаме един огромен зелен производител, имаме също водни електроцентрали, както и възможност да инсталираме за лични нужди до 30 киловата фотоволтаични панели, които спокойно могат да са свързани със зарядни станции - и това да бъде не само зелено производство, но и зелено потребление. Това при всички случаи ще повляе на цената на електричеството, смята Илия Левков.

Той посочи данни на Министерството на транспорта, според които електромобилите у нас в момента са около 6000, а електростанциите, в които се зареждат - над 600. По думите му дори пропорцията е спазена - на 10 коли се пада една станция.

"Те не са равномерно разпределени, но ако пътувате от София за Бургас, може да заредите на няколко места, така че няма да останете на пътя", обясни той.

Има ли в момента стимули в България за покупка на електромобил?

Единствените финансови стимули сега са за държавни институции и администрации чрез Националния доверителен екофонд който съфинансира покупката, но след като бъде направена обществена поръчка и цената бъде платена.

Например за електрическа кола се възстановяват 20 000 лева. По думите на експерта годишно се усвояват около 30 процента от планирания бюджет за съфинансиране, което е неефективно. На сайта на Фонда от 11 април тази година е обявена нова покана за набиране на проекти в рамките на Инвестиционна програма за климата, като приемът е десети по ред. За финансиране могат да кандидатстват централната администрация, нейните териториални подразделения и общинските администрации, всяка от тях - за максимум три превозни средства.

Ако бъде поет ангажимент за финансов стимул и за физически лица, тогава няма да говорим за високата цена на електромобилите, убеден е Левков.

По думите му поддръжката на такъв автомобил категорично не е по-скъпа. Той посочи, че ако за автомобилите, зареждащи горива, е необходимо обслужване като смяна на масла, филтри, ремъци, свещи и т.н. на определени километри, то при електромобила годишно трябва да се смени единствено филтърът на купето. 

Tesla продаде през януари близо 60 хил. електромобила, произведени в Китай

Друг стимул може да е безплатното паркиране за такива автомобили, но това е общински стимул, каза Левков и уточни, че в чужбина активно действащи по темата са именно местните власти. А за да се придвижва процесът напред, са необходими най-вече подготвени кадри в администрацията както по региони, така и на централно ниво, допълни той.

По думите му държавата трябва да осигури регулаторните рамки и да облекчи бюрокрацията за изграждането на зарядна инфраструктура, защото без нея България не може да разчита, че пазарът на електромобили ще се развива. 

Според казаното от екоминистъра Борислав Сандов на кръглата маса държавата се е ангажирала с изграждането на необходимата инфраструктура. По думите на министъра трябва да има 10 000 публични точки в цялата страна, в които всеки да може да зарежда електромобила си - в централните части на 50-те основни български града, както и в големите жилищни квартали.

Плановете са да се изградят поне 20-30 хъба, 150-200 бързи зарядни станции на входовете и изходите на градовете, посочи Сандов. За тази инфраструктура, която се предвижда да бъде на общински територии и частни обекти като търговски центрове, бензиностанции и други, ще се търси публично-частно партньорство. 

Радина Лазарова
3510 3

Свързани новини

Коментари 3

Добави коментар
Пенчо

2022.06.02 | 19:06

3
Значи собствениците на "прокажените" МПС с ДВГ, които плащат огромен дял от държавните приходи чрез акциза и ДДС на горивата, смазочните материали и частите на своите "таралясници" , отново са низвергнати, за сметка на привилигерованите такива на електромобили, които дори "няма да сменят нищо, освен филтъра на купето" .... Да не говорим (това много-много се избягва като тема) за въглеродния отпечатък от производството на един електрокар. Едва след изминати 80-90 000 км може да се каже, че електрокара е "откупил" своя отпечатък . Всичко е ОГРОМНА ИЗМАМА, с единствената цел да направи Човечеството още по-зависимо и подчинено на .... знаете КОЙ.

2022.04.14 | 09:27

2
За физически лица в момента има само среден пръст. От 10 години само се говори и нищо не се прави. Една Румъния е на светлинни години от нас.
Дрън дрън ярина

2022.04.14 | 08:51

1
И де ша ги пълним тия миксери? Къде е достатъчната инфраструктура за това. За мощности па да не говорим ако повече са тия от нормалните коли

Добави коментар

Водещи новини