Решението на ВАС е част от поредица пречки, с които Общината се сблъсква в опитите си да гарантира основните услуги за гражданите:
Над половината от отпадъците, които попадат в сивите контейнери, са рециклируеми. Това е огромен пропуск, който товари Завода за отпадъци и депата, и който плащат гражданите.
Въведените изисквания бяха за реална ефективност, по-добър достъп до цветни контейнери с по-добри технически параметри и ясна, единна система за цяла София.
През есента на миналата година (2024 г.) Столичният общински съвет гласува въвеждането на нови, по-строги изисквания, сред които:
Значително увеличаване на броя на контейнерите и въвеждане на унифицирана трицветна система.
Край на възможността организациите да депонират събрания отпадък без заплащане с аргумента, че е “непригоден за рециклиране”.
По-строг контрол, по-високи неустойки и технически подобрения на контейнерите.
Въпреки съдебното решение, което е в ущърб на обществения интерес, ние няма да се откажем. Борбата за чиста и подредена София продължава.
Ще продължим да се борим, за да завишим качеството и контрола на услугата. Ще използваме всички законови механизми, с които да защитим обществения интерес и да осигурим на софиянци един нормален живот в чист град.
На 10.12.2025 г. бе публикувано окончателното решение на Върховния административен съд (ВАС), с което се отменят въведените от Столичния общински съвет (СОС) през миналата година допълнителни, завишени изисквания към Организациите по оползотворяване на отпадъци от опаковки (ОООО), съобщиха от пресцентъра на СО.
“Считаме, че това решение е в разрез с всякаква логика и е поредното такова в ущърб на стремежа на софиянци за по-чиста градска среда и по-добро качество на живот. То е поредната “порция” институционален блокаж, която срещаме в борбата си да осигурим на софиянци нормален, спокоен живот в чист град, където правилата и законите важат за всички и водещо е добруването на гражданите, а не корпоративният интерес.” Това каза Надежда Бобчева, зам.-кмет по екология на Столична община.
Липса на експертност от РИОСВ: След като Столична община отправи официално запитване до РИОСВ – София за тълкуване на законовото изискване за „непрекъсваемост на услугата“ по сметосъбиране, вместо експертен отговор, инспекцията прехвърли въпроса към МОСВ, въпреки че отговорът е в техните компетенции.
Блокаж от КЗК: Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) бави и блокира мегапоръчката за чистотата по обособената позиция за Зона 4 („Надежда“, „Сердика“, „Илинден“). Договорът за тази зона изтича на 7 януари 2026 г., а КЗК отказа предварително изпълнение на договора, като признава „голяма обществена значимост“ на сметосъбирането, но поставя „убеждението в безпристрастността“ на институцията над здравето, живота и безопасността на над 150 000 столичани.
Кризата с чистотата ясно показа, че е жизненоважно да повишим ефективността на разделното събиране и рециклирането. Мерките, гласувани от СОС бяха пряк отговор на този проблем и целяха да бъде повишена ефективността и качеството на услугата, както и да осигурят комфорт за гражданите.
В отговор трите организации, лицензирани от МОСВ, обжалваха изискванията. На първа инстанция Административен съд – София-град (АССГ) потвърди законосъобразността им, произнасяйки се в интерес на софиянци. След обжалване обаче, нов съдебен състав отмени това решение, аргументирайки се с формални процедурни основания. Общината счита, че става въпрос за договорни условия, които има право да определя самостоятелно, в интерес на гражданите. Затова по-рано през тази година Столичният общински съвет обжалва решението на АССГ пред Върховния административен съд (ВАС). Вчера, 10.11.2025 г. ВАС окончателно отмени мерките, аргументирайки се с формални процедурни основания.
)