Като част от проблема, той открои и климатичните промени и свързаните с това все по-екстремни валежи или засушавания.
Той е категоричен, че от изключителна важност е и ранното предупреждение.
Бетон вместо гори, строежи в заливаеми зони и закъсняла превенция. През последните години почти всеки порой става бедствие. Климатът прави валежите по-интензивни, но щетите и жертвите са видимо плод на човешки решения. От друга страна – повече от 200 населени места у нас са на воден режим, като най-тежка е ситуацията в Ловеч, Плевен и Шумен.
Според Борислав Сандов - бивш вицепремиер по климатични политики и министър на околната среда и водите, експерт в областта на климатичните промени и водите на национално и международно ниво, България не е богата на водни ресурси и това създава част от проблемите.
"Трябва да кажем, че имаме предизвикателства, свързани с начина, по който се управляват водите. Тези предизвикателства често пъти избиват в подобни кризи, било то свързано с безводие, било то свързано с наводнения. Разпръсването на политиките за водите в множество различни институции и липсата на добра координация между тях, създава част от проблема. Друга част от проблема е свързана с корупцията и недостатъчно добрите ремонтни дейности или експлоатация на съоръжения, или използването на парите от европейските еврофондове за подмяна на тази мрежа“, обясни Сандов пред БНР.
По думите му, прилагането на законите не е достатъчно ефективно, тъй като контролните механизми не са достатъчно силни и даде пример с наводненията в "Елените“. Според Борислав Сандов най-важното е превенцията.
"Най-важно е да имаме предвид климатичните условия и климатичните екстремуми, особено заради климатичните промени, които правят така че те да нарастват или да се случват по-често и да правим инфраструктурата и цялото си териториално планиране по начин, който да е съобразен с това. Освобождаване на реките от всички онези отпадъци, от всички неправомерни действия вътре, в рамките на речните корита. Трябва да имаме система, свързана с това, когато се изгражда един мост, един път, да се вземат предвид всички тези въпроси, за да можем превантивно да насочим мерки в тази посока", посочи Борислав Сандов.
)