Тази технологична революция не се ограничава само до въздуха, тъй като роботизирани кораби, способни да изстрелват свои собствени дронове за сложни военноморски операции, вече са в процес на разработка.
Възможностите на хеликоптера бяха тествани и по време на учението Northern Strike 25-2. По време на тези маневри автономният Black Hawk успешно изпълни серия от критични мисии в симулиран боен сценарий, съобщава The War Zone.
Мисълта, че военен хеликоптер като Black Hawk, една от най-комплексните машини в света, може да бъде управляван с обикновен таблет от някой без летателен опит, изглежда като сценарий от научнофантастичен филм. Точно това обаче се случи в Съединените щати по време на скорошни военни учения. Сержант от американската армия, без да е пилот, успешно навигира от таблет един от тези хеликоптери, демонстрирайки, че бъдещето на автономната авиация вече е тук.
Всъщност мозъкът зад този подвиг е автономният софтуер MATRIX, интегриран в опционална система за пилотиране (OPV), инсталирана на Sikorsky UH-60 Black Hawk. Тази технологична платформа, първоначално разработена с подкрепата на DARPA –Агенцията за модерни изследвания на Пентагона – позволява на хеликоптера да изпълнява изключително сложни мисии без наличието на пилот, което поставя началото на нова ера във въздушните операции.
В тази връзка, крайният тест за зрялост на системата беше предоставен от сержант без предишен летателен опит, на когото му беше необходимо по-малко от час обучение, за да овладее управлението чрез таблетния интерфейс. Този еволюционен етап не само подчертава лекотата на използване на технологията, но и нейния потенциал за намаляване на натоварването и рисковете за екипажите във враждебна среда.
Тези задачи включваха десант на парашутисти, симулирана медицинска евакуация и, по-специално, транспортиране на тежки товари. Хеликоптерът успя да поддържа перфектно стабилно висене, което позволи на наземния персонал безопасно да прикачи външна тежест от близо 1315 килограма.
От друга страна, важно е да се отбележи, че поради строгите разпоредби на Федералната авиационна администрация на САЩ (FAA), всички тези операции бяха проведени с пилот за безопасност на борда като задължителна предпазна мярка. Тази технология също така полага основите за разработването на U-Hawk, версия на хеликоптера, проектирана да работи напълно безпилотно.
18 декември 2025 г. в 11:36 ч.
)