Вълна от критика за новия бюджет за първата година на България с еврото.
Така капиталовите разходи са в порядъка на €2.9–3.0 млрд., което е около 16–17% от общите разходи по проекта, приходите за централния бюджет са изчислени на около €31.28 млрд., а разходите - приблизително €17.50–17.68 млрд.
Рискове: дефицитът над 3% означава политическа чувствителност спрямо SGP и натиск за корекции; високите лихвени плащания (≈€1.07 млрд.) създават допълнителен постоянен разход, който намалява фискалния „пространство“ за други политики.
Как се сравняват параметрите на нашия бюджет с този на европейските държави?
Средно за ЕС 2024 - общият дефицит в еврозоната е бил около ~3.1–3.2% (европейски средни стойности през 2024 г.), т.е. предложената българска цифра е по-лоша от средното за ЕС. European Commission
Отделянето на >2% от БВП за отбрана е в синхрон с целите на НАТО, но за малка икономика това е голям фискален товар и обяснява част от дефицита.
Проектът на държавен бюджет за 2026 г. предвижда засилен фокус върху капиталовите разходи и поддържане на ниво на финансиране за отбраната от около 2,25% от БВП, като планираният бюджетен дефицит е приблизително средно €3,6 млрд. — равняващ се на около 3% от БВП, в съответствие с европейските фискални правила. Това поставя България пред избор: ускорена модернизация и инвестиции при запазване на умерен фискален дефицит, или по-стриктни мерки за бюджетна консолидация.
Плюсове: видим силен фокус върху капиталови разходи (инвестиции) и значителни средства за модернизация на отбраната — икономически те може да имат положителен дългосрочен ефект, особено ако бъдат допълнени с ефективно усвояване на европейски средства и реални проекти.
Бюджет 2026 изглежда амбициозен по инвестиции и отбрана, но по-малко консервативен по дефицит. Ако целта е стабилност спрямо европейските правила, ще са нужни допълнителни фискални корекции или очакване на по-добри приходи или реформи за балансиране в следващите години.
Правило на ЕС / Stability & Growth Pact (SGP): лимитът за дефицит е 3% от БВП; проектът показва дефицит над 3% (≈3.5–3.8% по груба оценка), т.е. е в разрез с класическото SGP-праг. Това не означава автоматично санкция, но политически и процедурно е чувствителна позиция. Economy and Finance
Публични инвестиции - в ЕС разходите за инвестиции са значително по-ниски като дял (Евростат - около 7–7.4% от общите правителствени разходи). В проекта капиталовите разходи са ~16–17% от разходите — тоест по-голям акцент върху инвестициите отколкото средно в ЕС. Това може да е позитивно (инвестиции), но също така повишава краткосрочния дефицит и нуждата от финансиране. European Commission
)