И докато се чудите как пà е успял такъв патриот да се пръкне баш Елинпелинският Голем – почитащ нашенското и заплюващ чуждопоклонничеството – поразмислете малко и по темата:
защо тогава аджеба градинката в Елин Пелин се казва „Наро-Фоминск“.
Също: не виждам как един маскарад за децата пречи на Деня на Будителите. Никой никого не кара да избира между двете.
________________________________
Този коментар изразява личното мнение на автора
и може да не съвпада с позициите на редакцията на Novini.bg.
Първо – дайте да се разберем: за Хелоуин да коментират и да се пенявят само хора, които могат да напишат „Хелоуин“ правилно от първия път.
Също така: пишещите ХеЛюлин, Хелюйн, Хайлуин, Хелюнин, Helyyn, Helouin, Хелюин и Хелюан да не се напъват особено много да имат мнение и по темата с Деня на Будителите, ако може, благодаря!
…
На́ро-Фоми́нск, мили деца, е град в Русия. Московска област. Административен център на Наро-Фомински район.
Градинката, наречена На́ро-Фоми́нск в Елин Пелин, е сгушена между улиците, наречени: „София“ и „Елин Пелин“, а няколко метра на изток пък е улица „Кирил и Методий“. Не стои много хубаво, но… така са си го избрали. А, както знаете, там вече си имат и гигантско разпятие на кръговото – да им регулира движението и да ги подсеща къде се намират. Дано не е било много скъпо, че те там и без това не са цъфнали и вързали.
…
Кметът им е бил няколко пъти в командировка в На́ро-Фоми́нск; не градинката им, а град На́ро-Фоми́нск, Русия. Последната му такава (според справката) е от април 2022 г. – или иначе казано: няколко месеца след като Русия нахлу незаконно в Украйна и започна войната в Европа.
Какво е правил нашият човек там… не е ясно, но таймингът (да ме прощават традиционните граматически гладиатори на патриотичния език) е малко неприятен.
Като напишеш „Наро-Фоминск“ в Google, се появява снимка на танк, паркиран пред църква. В град Наро-Фоминск, Русия. Танк, паркиран пред църква. В Елин Пелин, дето кметът му особено много мрази чуждопоклонничеството, си имат градинка, кръстена на руски град с танк пред църквата. Но Хелоуин му бърка в здравето, та чак да го забрани. Защото бил „чужд“ и отвличал вниманието от Деня на Будителите.
…
Относно Деня на Будителите беше заявил, че ще организира факелно шествие и молебен…
Да, сигурен съм, че с такава програма ще грабне вниманието на децата и те ще се влюбят в традициите, и по цял ден само ще питат за Будителите; и цялата тая работа въобще, ама хич даже не е отбиване на номер и популизъм. Нали?
Оказва се, че в България имало конституция, пък в нея пишело, че „Гражданите имат право да се събират мирно и без оръжие на събрания и манифестации“. Това го има в Чл. 43. (1). В точка (3) – демек, два реда по-надолу – пише: „За събрания на закрито не се изисква разрешение“.
Също така сме били имали и „Закон за народните читалища“, ти да видиш!—и там пишело, че кметът има власт да разрешава или забранява празници на едно читалище, колкото аз имам право да обявявам война на Монголия. Даже малко по-малко… Но за да сме честни – днес сутринта – говореше само за училищата и детските градини. Силно възпалени лели и чичовци се надпреварваха да коментират: bravo samo taka!1!1 tuka e balgariq!1
Можете да се досетите тогава към кого всъщност е насочена акцията по отстраняването на Хелоуин. Защото децата няма да са сред зарадваните, че са им забранили маскарада.
…
И двете могат да се случат. 31 октомври; после – 1 ноември. Маскарад, после Ден на Будителите. Както никой не те кара да избираш между Коледа и Нова година, така и тук. Нали?
Но забраняването на „гнили капиталистически празници“ им е рефлекс на едни, помним. Като споменах Коледа и Нова година, нали…
Едно време нямаше Коледа, защото: „религията е опиум за народа!“... а Коледа е религиозен празник. И Великден нямаше. Но Нова година заместваше Коледа, защото руснаците празнуваха Нова година, а ние – като шестнайсета република – бързахме да не изостанем от тренда (добре, признавам си – това вече го правя, за да дразня умишлено традиционните граматически гладиатори на патриотичния език).
И Дядо Мраз си имахме. И Снежанка. Добре – за последното – не се оплаквам.
И Съединението, и Независимостта – 6 и 22 септември – бяха най-обикновени дни в календара, а не празници. Седми ноември обаче беше празник – на „Великата октомврийска революция“… не баш български празник, ама широко популярен и със силно застъпени чествания.
Сега прави впечатление, че милеещите по седми ноември са особено настръхнали срещу Хелоуин. И, естествено, се напъплиха купища политици популисти, които да им гъделичкат тънките струни на широките съветски души. Кръщават им градинките на руски градове, забраняват гнилите капиталистически празници; изобщо, идилията е пълна и таман да се почувстваш оптимист за бъдещето и се появява някой съветистанец, който се из*ира на метеното и те връща в реалността.
Следващата „жертва“, традиционно, е Свети Валентин, нали помните? Февруари ще ги гледаме същите популистки каскади за печелене на вниманието и за преливане от пусто в празно, колкото само и само да не се занимаем с истинските си проблеми.
Според мен, колкото повече поводи имаме да се смеем, забавляваме и чувстваме добре, толкова по-добре. Вместо това: на децата им се забранява да се маскират и да се забавляват. Що? Щото пречело на Деня на Будителите и давало лош пример: бонбоните били = диабет; а дяволитостта на празника била = път към затвора.
Това… в държавата, в която по празници се думкат тонове забранени пироефекти; пребиват се и се убиват роднини след пиянстване; улиците са гробища, покрити от некролози, но джигитите стават все повече и по-нагли; традиционното биене на жени и деца не е спирало от поколения; тарикатлъкът е национална черта и гордост по-голяма от тричането и кисненето на мъдете в реката по Йордановден.
И особено дразнещо е, че ми говорят за Деня на Будителите, а реално никой нищо не прави за популяризирането на делото на същите тия Будители; никой нищо не прави, за да накара децата да проявят интерес към Будителите. Ако си мислите, че с факелно шествие и молебен се хваща вниманието на децата, то вие сте крайно неспасяем деб**.
Според мен обаче случаят не е такъв. Не е деб**, а просто е популист, на когото не му пука ни за Хелоуин, ни за Будителите, а само ръчка интереса на потенциалния гласоподавател с акцийки-дразнители.
Всеки знае (всеки е бил дете!), че вниманието на едно дете се хваща по определен начин. Не можеш да очакваш от него да прояви внимание или уважение към нещо, защото то няма концепция за подобни сложни неща. Децата предпочитат Хелоуин, защото е маскарад и е шарен и забавен. Чисто и просто.
Да се опитваш да ги образоваш по темата с Будителите със скучни шествия и молебени, е все едно НАРОЧНО да се опитваш да ги отблъснеш от Будителите!
Може накрая да завършат и с една 6-часова лекция от гост-лектори от Софийския университет, проведена на високо-академичен език с максимално монотонен и приспивен глас. Това ще е напълно в духа на търсения ефект.
Вместо да се опитва да изнамери забавен начин (защото това е единственото, което работи при децата) да ги научи за Будителите, той изнамира начин да използва празниците за политическа пропаганда. Политическа пропаганда, измътена върху махмурлийския щурмовашки манте-патриотизъм, използван напоследък от всеки неособено можещ политик, за да грабне вниманието на тълпата, влюбена в омразата. Не казва: ще направим това-и-това за Будителите, а казва: ще забраним „чуждия“ празник. Така се харесва от тълпата, влюбена в мразенето: не им говори за съграждане и правене на неща; говори им за рушене и забрани, те така обичат. А децата и Будителите, изглежда, са им последна грижа.
Ще го повторя: Да се опитваш да образоваш децата по темата с Будителите със скучни шествия и молебени, е все едно НАРОЧНО да се опитваш да ги отблъснеш от Будителите!
Което пък ни връща на темата с деби***ма на едни хора от кастата на управляващата бюрократщина, джвакаща и тъпчеща се с власт.
Но… какво да се прави – те толкова си могат.
)