Отава подписа договор на стойност 13,29 милиарда щатски долара за закупуване на 88 от тези изтребители. Напрежението обаче между Вашингтон и Отава след идването на власт на Доналд Тръмп доведе до това Канада да преразгледа сделката.
В тази връзка тя добави, че наличието на смесен флот няма да представлява проблем за канадските военновъздушни сили, тъй като „всички страни от Г-7 имат смесен флот“.
„Моята грижа е да се гарантира, че парите на данъкоплатците се използват отговорно, за да се намали зависимостта ни от Съединените щати и да се създадат работни места в Канада“, подчерта министърът на промишлеността, цитирана от La Razon.
Модернизацията на канадския флот от изтребители може да се сблъска с нов проблем. През март 2025 г. канадският премиер Марк Карни потвърди, че е в ход преразглеждане на плана за закупуването на F-35 от „Локхийд Мартин“.
Решението, оповестено през 2010 г. от тогавашното консервативно правителство, беше посрещнато с критики от опозицията, която възрази срещу високата му цена и факта, че поръчката е възложена на един-единствен доставчик – американската компания „Локхийд Мартин“. Това, съчетано с неотдавнашната търговска война, инициирана от администрацията на Тръмп, накара Карни да търси варианти за диверсификация на флота, дори да проведе разговори с европейски партньори, както той призна по време на срещата на върха на НАТО в Хага.
Канада досега се е ангажирала да закупи 16 самолета F-35, като официално е уведомила за поръчката през януари 2023 г. Останалите самолети обаче остават „във въздуха“. Министърът на промишлеността Мелани Жоли разкри какви алтернативи на F-35 ще обмислят. По време на интервю за канадското радио Жоли заяви, че макар министър-председателят да има последната дума, тя води преговори с шведската компания „Сааб“ за придобиването на самолети „Грипен“.
)