Славов разясни какви са акцентите в законопроекта:
Ограничаване на прокурорските проверки, с които се злоупотребява през последните години. Те ще бъдат силно редуцирани, като се гарантира правото на защита на лицата, спрямо които се извършват тези проверки.
Задължаваме ВСС две седмици след влизането на закона в сила да избере нови и.ф. главен прокурор и председател на ВАС.“
ВСС няма да може да избира главен прокурор и председатели на ВКС и ВАС, ако е изминала повече от 1 година от изтичането на мандата му.
За по-високо ниво на прозрачност на кадровия орган, заседанията на пленума и на колегиите на ВСС ще се качват на интернет страницата на кадровия орган и ще се пазят, 5 години.
Славов уточни, че тези идеи са били отразени в проекта за Конституция, който в последствие КС блокира, но голяма част са в Законопроекта за съдебната власт, предложен през март миналата година. Това не са нови идеи.
„Ние настояваме да се въведат смесени състави, когато се оспорват конкурсите за магистрати, от ВКС и ВАС. По тези смесени състави никога не е имало съгласие“, допълни още той.
България има традиционно устойчиви препоръки за подобряване на процеса по избор на членове на ВСС и на инспекторите в Инспектората към ВСС. С нашите предложения отговаряме на тези препоръки. Дадохме осем месеца на правителството да премине към тази стъпка, но те бездействат, затова внасяме предложенията на екипа на Атанас Славов, които гарантират висок професионализъм на членовете и тяхната партийна неутралност. Това заяви Надежда Йорданова от „Продължаваме промяната – Демократична България”.
Коалицията внесе законопроект за изменение и допълнение на Закона за съдебната власт, целящ да се създадат гаранции за независимост от политическо влияние върху Висшия съдебен съвет и на Инспектората към Висшия съдебен съвет. Той е съобразен с препоръките от ежегодния Доклад за върховенството на правото на Европейската комисия и на Венецианската комисия на Съвета на Европа след промените в Конституцията от 2023 г., касаещи съдебната власт и ревизирани от Конституционния съд през 2024 г.
„В рамките на действащата конституционна уредба даваме възможност на съдиите, избрани от съдии в рамките на ВСС, да се зачита с по-голяма тежест. Предлагаме двойно мнозинство при гласуванията в съдийската колегия – мнозинство от съдиите и мнозинство от всички.
Предлагаме деполитизиране на избора на членове на ВСС и на членове на Инспектората към ВСС. Членовете на ВСС от парламентарната квота ще трябва да са политически независими, не трябва да са заемали позиции в парламента, в правителството, политически позиции в ръководството на партиите. Даваме възможност на магистратите в рамките на Инспектората да излъчват повече от половината от членовете на Инспектората, за да не бъде репресивен орган за магистратите, а да брани и тяхната независимост и самоуправление.
Да бъдат избирани достатъчно авторитетни юристи, които биха били чудесно попълнение във ВСС. Не искам да цитирам имена. Освен от партиите, имена ще могат да бъдат предлагани и от Висшия адвокатски съвет, а също и от висшите училища, в които се преподава право.
Създаваме нов механизъм за освобождаване на главния прокурор по инициатива на много по-широк кръг органи. До момента само правосъдният министър и трима членове от ВСС от прокурорската колегия могат да поискат освобождаването му. Предлагаме и омбудсманът, председателят на ВКС, общото събрание на ВКС, пленумът на ВКС, а също и 1/5 от депутатите да могат да поискат освобождаването му.
Като допълнителна гаранция за независимост и почтеност на кандидатите за най-висшите ръководни длъжности ще се правят справки в Националното бюро за контрол на специалните разузнавателни средства за наличието на неправомерно прилагане спрямо тях на специални разузнавателни средства, както и справки от Комисията за противодействие на корупцията. А оспорването на решенията на ВСС ще се извършва пред смесени състави от съдии от ВКС и ВАС.