Опоненти на идеята обаче предупреждават, че проектът рискува да повтори съдбата на неуспешната Държавна петролна компания.
Тя подчерта, че при свободен пазар, какъвто се предполага, че е установен в България, подобна държавна намеса е неефективна и противоречива.
„В България се градеше пазарна икономика, но сега наблюдаваме регулации и държавни намеси, които просто не работят. Няма ясен проблем, който тази верига да решава“, смята финансистът.
На обратната позиция застана Димитър Зоров, който е председател на Асоциацията на млекопроизводителите. Той категорично защити проекта.
„Г-жа Елкова никога не е била производител и не познава проблемите в сектора. Това, че сме пазарна икономика, е само на хартия. Три големи вериги държат над 70% от пазара. Това е монопол“, заяви той.
Зоров обясни, че производителите често са поставени в неравностойно положение. „Нямаме право на договаряне, просто ни спускат условия. Ако не сме съгласни – не продаваме. Всяка година условията се влошават“, допълни Зоров.
Той даде и пример с европейски практики: „Големите европейски компании работят с фиксирана надценка до 25%. У нас българските продукти се продават със 70-80%, понякога и 100% надценка. Това е недопустимо“.
Новата държавна инициатива за създаване на „Магазин за хората“ с минимални надценки предизвика разнопосочни реакции. Финансисти и представители на производителите влязоха в остър дебат в ефира на NOVA NEWS.
Според правителството веригата ще предлага основни храни с до 10% надценка, с приоритет за българските стоки. Очаква се това да се случва в партньорство с Централния кооперативен съюз, както и онлайн. Първият обект ще заработи на територията на област Пловдив.
„Според мен ще повтори напълно съдбата на Държавната петролна компания, която беше открита през 2021 или 2022 г. и закрита в края на 2023 г. Нищо от обещаното тогава не беше направено – нито складовете от държавния резерв бяха управлявани, нито бензиностанции открити. Сега виждам същата схема“, поясни финансистът Людмила Елкова.
Елкова добави и критика към начина на реализация на проекта. „Първата идея беше да се използват пощите, после – ЦКС. Но ЦКС вече има достъп до малките населени места, получава държавна субсидия и работи с къса верига на доставки. Защо ни трябва още една компания в тази схема?“, попита тя и изрази съмнение в избора на Пловдив за пилотен обект, в който достъпа до магазини е лесен.
Според него държавната верига може да действа като коректив и да осигури реален избор за потребителите. „Не е все едно дали купуваш сирене с 10% надценка, или с 80%. Ако сиренето в този магазин струва 14-15 лева, а в друг – 25 лева, това е разлика, която потребителите ще усетят“, каза още председателят на Асоциацията на млекопроизводителите.
)