Телевизионни кадри показаха стотици хора, носещи принадлежностите си, които чакат да се качат на първия влак в понеделник.
Композицията, съставена от третокласни климатизирани вагони, пътува до южноегиптския град Асуан, след което пътниците се придвижват към Судан през пристанището “Висока Асуанска стена”. На връщане влакът превозва редовни пътници.
Над 1,5 милиона суданци са избягали в северноафриканската страна след началото на сраженията между правителствената армия и паравоенните “Сили за бърза подкрепа” (СБП) през април 2023 г., сочат данни на египетския кабинет.
В края на април Международната организация за миграцията (МОМ) съобщи, че броят на суданските граждани, които се завръщат в родината си от Египет е нараснал с 44 процента за три седмици от 115 000 до 165 000 души.
ВКБООН призова за увеличаване на международното финансиране за нуждите на разселените суданци, но едва 21 процента от заложените като цел 1,1 млрд. долара бяха събрани до март тази година.
Египетските железници пуснаха специален безплатен влак за судански бежанци, които искат да се приберат в родината си, съобщи в. “Нешънъл”, цитиран от БТА.
Инициативата следва призивите по-рано тази година от страна на Въоръжените сили на Судан, които си върнаха контрола върху столицата Хартум, за завръщане на разселените граждани. Големият брой бежанци е предизвикателство за Египет, който е изправен пред икономически предизвикателства.
Военният конфликт предизвика криза, определена от ООН като “най-голямото и най-опустошителното” разселване в света. Над 12 милиона души бяха принудени да напуснат домовете си, като от тях 3,8 милиона избягаха в съседни държави, а 8,5 милиона души са вътрешно разселени.
Увеличението стана факт, след като суданската армия възстанови контрола си върху Хартум и части от Централен Судан. МОМ обаче описа условията за завръщащите се в Судан като изпълнени с риск и трудности, включително липса на достъп до храна, здравни грижи и основни услуги.
Според доклад на Върховния комисариат на ООН за бежанците (ВКБООН) райони като Хартум, Дарфур и Кордофан продължават да са опасни. Опасно е и самото пътуване на територията на Судан както заради риска от нападения, изнудване и тормоз, така и заради затварянето на пътища и недостига на гориво.