Предложението беше гласувано със 136 гласа "за", 53 - "против" и трима "въздържал се".
Преди това декларации направиха председателят на парламентарната група "Величие" Ивелин Михайлов и депутатът Младен Шишков от ГЕРБ-СДС.
Помирение между Явор Божанков и Цончо Ганев след поредния сблъсък между двамата вчера.
Божанков се извини и обяви, че спира протеста си. В тази зала има много агресия, по думите му. Това обаче е недопустимо, според него. Поиска и извинения от Ганев.
Така днешният ден започна с помирение между двамата заклети политически врагове.
Но други депутати успяха да се скарат малко след това.
Депутатите влязоха в спор за промените в Закона за държавния бюджет в частта за парите за общинските проекти.
В законопроекта са включени предложения от кметовете на общините за запазване на 2405 броя проекта, за промяна на параметрите на 503 броя проекта, за отпадане на 158 броя проекта и за допълване с 564 броя нови проекта в Приложение № 3.
Така броят на проектите в приложението се увеличава с 406 проекта, или от 3 066 броят на утвърдените по приложението проекти става 3 472.
Броят на сключените с Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) споразумения е приблизително 2 хил. броя на обща стойност близо 5 млрд. лв., по които от 2024 г.
До края на м. юни 2025 г. има изплатени от МРРБ средства в размер на 586,7 млн. лв., в т.ч. 500,0 млн. лв. през 2024 г.
С направеното предложение за изменение на Инвестиционната програма за общински проекти прогнозният размер на проектите за целия период става 8 184,6 млн. лв., в т.ч. 3 879,2 млн. лв. за 2025 г. и 4 305,4 млн. лв. за 2026 - 2027 г. и обхваща 3 472 проекта.
За определяне на правила за верифициране и отчитане на допустимите разходи и за извършване на плащания по Инвестиционната програма за общински проекти, одобрена със ЗДБРБ за 2025 г.
Прецизиран е и текстът за недопустими за финансиране разходи в случите, когато разходите са платени с публични средства, вкл. Собствени средства на общината или със заемни средства.
Депутатите подхванаха промените Закона за здравното осигуряване, които предвиждат въвеждането на втори подуправител на Националната здравноосигурителна каса (НЗОК).
Вносител на законопроекта е Драгомир Стойнев и група народни представители от "БСП-Обединена левица".
Парламентът започва разглеждането на първо гласуване на законопроект за изменение и допълнение на Закона за държавния бюджет на Република България за 2025 година. Точката беше предвидена като трета за днес, но след процедурно предложение за промяна на дневния ред, направено от Христо Гаджев от ГЕРБ-СДС, бе гласувано тя да стане първа.
Председателят на парламента Наталия Киселова обясни, че още вчера депутатът от Възраждане се е извинил и е дал негативна оценка на случилото се в пленарна зала.
Повод за това се оказа видео на Ивелин Михайлов, което възмутило Младен Шишков от ГЕРБ. В него лидерът на "Величие" заявявал, че православните не лъжат, видеото било посветено на Раковски. Градът е основно с католическо население и Шишков защити местните с декларация от името на парламентарната група на ГЕРБ.
След него и Димо Дренчев от "Възраждане" се възмути от опита за насаждане на религиозна нетърпимост в изказване под формата на процедура.
"Човек, който чете сциентоложка молитва по време на видеата си ще насажда нетърпимост между българите! Някога е имало конфликт, за да може някакъв измислен фараон да ни обижда с видеа", гневен бе той. Самият Михайлов преди това в декларация разкритикува чистотата на морските води у нас.
Общата максимална стойност на разходите, които ще се заплатят през 2025 г. По сключени споразумения с министъра на регионалното развитие и благоустройството, за проекти по Инвестиционната програма за общински проекти е в размер до 1 650 млн. лв., от които 750 млн. лв. се предоставят от централния бюджет чрез бюджета на МРРБ и до 900 млн. лв. чрез разплащане от Българската банка за развитие при условия и по ред, определени с Постановление на Министерския съвет (ПМС) № 59 от 15.05.2025 г.
Създава се нова алинея, която има за цел да се регламентира статутът на финансирането, което общините ще отразяват като отчетност на средствата, получени от Българската банка за развитие, по сключени споразумения с Министерството на регионалното развитие и благоустройството, по отношение на отпадане ограничението за поемане на дълг, когато е свързано с изпълнение на проектите по Приложение № 3.
Парламентът прие на първо четене законопроекта за изменение на Закона за държавния бюджет на Република България за 2025 г. със 158 гласа „за“, 12 „против“ и 25 „въздържал се“. С него се променя Приложение №3 относно Прогнозния размер на капиталовите разходи по Инвестиционната програма на общинските проекти.
Според вносителите от БСП през последните години се отчита ясна тенденция към Националната здравноосигурителна каса да се учредяват или прехвърлят редица нови дейности, при което упражняването на ефективно ръководство и контрол от страна на управителя и един подуправител става все по-трудно.
Вследствие на състояния на конюнктурни усложнения и политически кризи неведнъж се е налагало здравноосигурителния фонд дълго време да бъде управляван само от едно лице, поради невъзможност да бъде започната и завършена процедура по избор на нов управител, което крие огромни рискове за функционирането на здравноосигурителната система на страната, става ясно още от мотивите на вноосителите.
След установяване на изборност и за длъжността подуправител, вероятностите от изпадането на обществения фонд в състояние на управление само от едно лице се увеличават значително. Регулярността в решенията, административните актове и разплащанията, които изпълнява НЗОК, е с определящо и решаващо значение за функционирането на системата на здравеопазване на България.
Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) ще има двама подуправители. Това решиха депутатите с гласуваните на второ четене изменения в Закона за здравното осигуряване. Текстовете бяха гласувани анблок със 116 гласа "за", 52 - "против" и 25 "въздържал се".
Според приетите текстове управителят на НЗОК определя правомощията и ресорите на двамата подуправители на НЗОК. Предвидено е в срок до три месеца от влизането в сила на този закон Народното събрание да избира втори подуправител на Националната здравноосигурителна каса с мандат до изтичането на мандата на заварения до влизането в сила на закона подуправител на НЗОК. Разпоредбите предвиждат още до определянето на правомощията и ресорите, завареният до влизането в сила на този закон подуправител на НЗОК, да продължава да упражнява правомощията си по досегашния ред.
Спор в зала предизвика разпоредбата, предвиждаща НЗОК да заплаща медицинската помощ на изпълнителите на медицинска помощ "в рамките на стойностите, определени в договорите по ал. 1 и в съответствие с целевите средства в закона за бюджета на НЗОК за съответната година, като се отчита и делът на резерва при решение на Надзорния съвет на НЗОК по чл. 15, ал. 1, т. 7.“ Предложението бе направено от народния представител Валери Лачовски от ГЕРБ-СДС. Срещу приемането му възразиха депутати от парламентарните групи на "Възраждане", "Продължаваме-промяната - Демократична България", "Алианс за права и свободи".
)