По отношение на незаконно придобиваното имущество за такова следва да се счита и имущество на свързаните с проверяваното лице негови преки възходящи близки, братя и сестри, когато няма доказателства за произхода му.
Те предлагат разследващите инспектори на Комисията за противодействие на корупцията (КПК) да бъдат дадени правомощия за разкриване на банкова, застрахователна и осигурителна тайна за проверяваните лица.
С оглед по-доброто взаимодействие между КПК и прокуратурата, е необходимо Комисията да бъде уведомявана и за предприетите ограничителни мерки и повдигнати обвинения от Прокуратурата спрямо проверяваните от нея лица.
Предлага се още да бъдат увеличени и глобите, защото "сегашните им размери нямат никакъв дисциплиниращ ефект и не действат превантивно". Основание за извършване на проверка ще е и неподаването на декларация, различно от закъснялото подаване.
Вносителите предлагат да бъде разширен и списъкът с лица, които по смисъла на закона заемат публични длъжности.
На днешното общо заседание между парламентарната комисия по превенция и противодействие на корупцията и по конституционни и правни въпроси депутатите приеха на първо четене един от трите проекта за изменение и допълнение на Закона за противодействие на корупцията.
Антикорупционната комисия прие с 13 гласа "за" законопроекта, предложен от групата на ГЕРБ-СДС. Отхвърлен бе проектът на "Възраждане" с три гласа "против" и 14 "въздържал се". Предложените текстове на "Продължаваме промяната - Демократична България" (ПП-ДБ) бяха отхвърлени с пет гласа "против" и 11 "въздържал се".
Правната комисия прие с 10 гласа "за" законопроекта на ГЕРБ-СДС, отхвърли този на "Възраждане" с три гласа "против" и 11 "въздържал се", а този на ПП-ДБ с шест гласа "против" и девет "въздържал се".
Внасяме този законопроект заради трудностите, свързани с реална и пълномащабна борба с корупцията и конфликта на интереси на лица, заемащи публични длъжности чрез досега действащите методи – имуществени декларации, стратегии и анализи на приходите и други, обясни Петър Петров от „Възраждане“. Според нейни представители те не показват реален ефект. Петров допълни, че по тази причина трябва да се извърши проверка на поведението и стандарта на живот на хората, заемащи публични длъжности.
С оглед на придобиванията на имущество и на името на други лица, а не на името на проверяваното, следва да бъдат декларирани и сделки за имущества и права на стойност над 5000 лева, по които проверяваното лице е действало като пълномощник на трети лица, предлагат депутати от ГЕРБ-СДС и "Възраждане".
За ефективното осъществяване на подобни проверки, проверяваните следва да декларират и своите пътувания от всякакво естество извън страната, именно защото е обичайна практика незаконно придобити парични суми да се харчат в чужбина, където липсва контрол върху това, както и да се пребивава в закупени в чужбина имоти с незаконно придобити парични средства, посочват още вносителите.
Немислимо е да се предполага, че евентуално корупционно поведение би приключило изведнъж след напускането на тази длъжност. Затова крайният срок на проверките да бъде удължен в период до пет години след напускането на публичната длъжност, а сроковете за проверка назад във времето да бъдат унифицирани на срок от три години, е записано още в проекта.
Друга предложена редакция е свързана с обжалване на прокурорски постановления от страна на КПК. Те следва да бъдат обжалвани в случаите, когато са налице законовите предпоставки за това, а не борбата с корупцията и с някои порочни прокурорски постановления да бъде оставена на субективната преценка на решаващия орган, пише в предложението. Там е записано и, че при заемане на длъжността - член на Комисията, трябва да бъдат декларирани и задължения към частни кредитори в размер над 50 000 лева. Предлага се да член на Комисията да може да бъде отстранен при уронване на престижа на държавната власт. Предложението за това да може да става с подписите от една парламентарна група.
Лицата, подаващи сигнали до Комисията, да могат да обжалват отказите на Комисията след извършената и приключила без последващи действия проверка. Вносителите предлагат и да има публичност на санкционираните лица, заемащи публични длъжности, и затова се предвижда включването им в списъка с публични регистри.
При провеждането на съдопроизводствата, инициирани от Комисията за отнемане на незаконно имущество (КОНПИ) за отнемане на незаконно придобито имущество, не следва да се дължи държавна такса, а лицата, участващи в местната власт и местното самоуправление, санкционирани за корупция или за конфликт на интереси, също следва да бъдат публично обявявани, пише в мотивите.
В третия законопроект, под който има подписи на депутати от ГЕРБ-СДС и "БСП - Обединена левица", също се предлага да отпадне изискването за мнозинство две трети. Измененията които предлагаме са насочени изцяло към изпълнение на задълженията на България по второто и трето плащане по Плана за възстановяване и устойчивост (ПВУ), каза Рая Назарян от ГЕРБ-СДС.
От Министерство на правосъдието (МП) подкрепяме законопроекта предложен от ГЕБР-СДС. По отношение на законопроекта на ПП-ДБ подкрепяме промените за мнозинството, с което се избира комисията. По останалите параграфи сме изразили определени резерви в становището си, относно правото на труд и опасността определи дейности на комисията да бъдат блокирани при липса на постоянен състав, посочи Любомир Талев от МП.
Той допълни, че по законопроекта на „Възраждане“ по конкретни текстове правосъдното министерство е изразило резерви, свързани с възможностите от опасността от прекомерна намеса в личния живот на гражданите.
Антоанета Цонкова посочи от името на Комисията за противодействие на корупцията (КПК) и Комисията за отнемане на незаконно придобитото имущество (КОНПИ), че подкрепят част от предложенията на ГЕРБ-СДС, но други оставят на преценката на народните представители. По отношение на законопроекта на ПП-ДБ Цонкова каза, че подкрепят предложенията, които се дублират с тези в другите законопроекти, но отново има текстове, за които нямат еднозначно мнение.
От МЕЧ сме изключително притеснени от законопроекта, предложен от групата на ГЕРБ-СДС, защото всяка промяна на закон трябва има цел. В случая целта би трябвало да бъде противодействие и превенция на корупцията. За първи път виждам цел да се вземат пари по ПВУ и да се прави законова норма, каза Христо Расташки от групата на „Морал, единство, чест“ (МЕЧ). То допълни, че според тях това Номинационната комисия да заседава с намален състав е възможност за по-лесен избор и политизиране на състава й.
Според Александър Рашев от ПГ „Има такъв народ“ законопроектът на „Възраждане“ има нужда от прецизиране, защото крие опасност от правна несигурност, предаде БТА.
)