Въвеждат се специфични изисквания за асортимент, които да гарантират предлагане във веригите магазини на храни от български земеделски производители или преработватели.
Министерство на земеделието и храните публикува за обществено обсъждане в Портала за обществени консултации проектозаконът за веригата на доставки на земеделски продукти и храни. Създава се нова нормативна рамка, която гарантира прозрачност, проследяемост и равнопоставеност в отношенията между участниците във веригата на доставки на земеделски продукти и храни, съобщиха от пресцентъра на МЗХ.
Законопроектът предвижда създаването на специална правна уредба на договорите за изкупуване на земеделски продукти и се дефинира статута на първите изкупвачи. Въвежда се задължителна писмена форма на договорите за изкупуване на първични земеделски продукти и се определя минималното задължително съдържание на договорите за изкупуване.
По отношение на сделки с някои категории земеделски продукти и храни, определени с решение на Министерския съвет, се въвеждат максимални търговски надценки за участниците по веригата на доставки като: преработватели, търговци на едро и търговци на дребно с определен оборот над 20 млн. лв.
Предвижда се създаването на електронна система за проследимост на веригата за доставки на земеделски продукти и храни към Министерството на икономиката и индустрията и Обсерватория на веригата на доставки на земеделски продукти и храни към Министерския съвет.
Законопроектът е насочен към цялостно подобряване на функционирането на веригата на доставки на земеделски продукти и храни, водещо до повишаване на нейната ефективност и ефикасност и до намаляване на дисбаланса в отношенията между различните участници в нея, в полза на потребителите и обществото като цяло.
Основната му цел е чрез установяване на ясни, честни и видими за цялото общество правила, по които възникват и се развиват отношенията между участниците по веригата на доставки на земеделски продукти и храни, да се осигури среда на прозрачност в договарянето, проследимост на функционирането и равнопоставеност в отношенията между участниците по веригата, а от там пропорционално разпределение на добавената стойност от нея, базирано на лоялната конкуренция.
)