"Просто ние си ги създаваме такива училища. Стремежът след 7 клас е учениците да бъдат събрани в едни училища, които, както казвате, са елитни, а останалите остават в други училища. И разликата е съществена", отбеляза Кънчев.
Резултатите от матурите потвърждават дългогодишни проблеми в образователната система. Това заяви зам.-председателят на Съюза на българските учители Иван Кънчев в студиото на "Денят ON AIR".
"Като цяло резултатите от матурите не се отличават съществено от тези от предходната година, дори и от по-предишната. В общи линии тенденциите, които се наблюдават в последните години, се запазват. Това се потвърждава и от анализа, който Министерството направи на резултатите", каза още Кънчев пред Bulgaria ON AIR.
Основното му притеснение не е самият лек спад на средния резултат, а фактът, че слабото представяне продължава да се наблюдава в едни и същи региони. Разград, Шумен и Силистра отново са сред най-засегнатите, което според него е свързано със социално-икономически и етнокултурни фактори. Кънчев подчертава, че проблемът не е само регионален - съществува и вътрешноучилищна сегрегация, произтичаща от самата структура на системата, създадена преди десетилетия.
Той смята, че системата страда и от липсата на научна обоснованост при въвеждането на реформи. Законът за предучилищното и училищното образование, въведен преди 10 години, е пример за това - според него той не е бил адекватно тестван и анализиран преди влизането си в сила. Закриването на Научния институт по образование допълнително е отслабило възможностите за провеждане на политики, основани на данни.
"Всеки нормативен акт, когато се приема, трябва да бъде научно обоснован и пробиран предварително. Трябва да се направят съответните научни изследвания. А ние закрихме Научния институт по образование преди малко повече от 10 години", посочи още Кънчев.
Във връзка с обсъжданото въвеждане на задължителна матура по математика, Кънчев не отхвърля напълно идеята, но отбеляза, че тя трябва да се разглежда в контекста на реалния недостиг на преподаватели по точните науки. По негови думи, интересът към тези дисциплини трябва да се стимулира по различни начини - не само финансово, но и чрез осигуряване на условия за работа в по-малко привлекателни райони.
)