Що се отнася до самия процес на превалутиране – за гражданите той ще бъде напълно безплатен, поне в първите шест месеца. Ако след този период търговските банки решат да въведат такси, това ще бъде позволено, но не и задължително.
БНБ, от своя страна, ще обменя левове в евро безплатно завинаги.
Големият бизнес е подготвен, смята Ганев, а администрацията – също.
Ганев подчерта, че в пазарна икономика винаги ще има динамика в цените, включително и покачване, особено когато разходите за труд растат.
България вече покрива всички критерии за членство в Еврозоната, като положителните оценки на Европейската централна банка и Европейската комисия го потвърждават.
"Хората наистина биват плашени от няколко години, особено отскоро насам. С една много шумна публична кампания биват плашени и, за съжаление, в голяма степен тази кампания има резултати. Възникнаха неестествени страхове, които нямат връзка с действителността и хората дори отказват да я видят, колкото и тя да ги гледа в очите", каза икономистът Георги Ганев в студиото на "Денят ON AIR".
Той смята, че един от основните митове - че цените ще скочат драстично, например хлябът от 1.80 лв. ще стане 1.80 евро - вече е разбит чрез въведеното двойно етикетиране. Въпреки това, останалите страхове трябва да бъдат адресирани чрез ясна и добре организирана информационна кампания. Според него проблемът не е в липсата на информация, а в това, че хората не я търсят активно, въпреки че е публично достъпна – например на сайта на БНБ.
"Курсът, при който България ще влезе в Еврозоната, е 1.95583 лева за едно евро. И при друг курс България няма да влезе в Еврозоната. Това е решение на парламента, което забранява на българската изпълнителна власт – ако на някого изобщо някъде му хрумне – това няма да се случи", каза още Ганев пред Bulgaria ON AIR.
Основният фокус в предстоящите месеци ще бъде върху малките бизнеси, които тепърва ще получат подробни инструкции и подкрепа от институции като НАП, КЗП и КЗК. Те ще разясняват конкретни въпроси като връщането на ресто в евро, двойното етикетиране и логистиката около самата промяна.
"Това всъщност е един момент, в който разни предприемчиви хора решават да пробват дали не могат да продават малко по-скъпо. Да видим дали ще им се получи. И това много зависи от поведението на нас, потребителите. Ако всеки като нас с вас започне да действа така, тогава ще има възможност да се обади при защита на потребителите или в НАП, защото НАП има сериозна тежест спрямо такива неща", посочи икономистът.
Той се противопоставя на идеята за законови тавани върху надценките, като посочва примера на Хърватия, където подобни интервенции са довели до по-висока инфлация впоследствие. Според него държавата трябва да разчита не на регулации, а на силна конкуренция и активни потребители, за да ограничи инфлационния натиск.
)