)
Пети ден продължава блокадата на наземния транспорт в София, чрез която работниците искат по-добри условия на труд и повишаване на доходите с 400 лв върху основната работна заплата.
Исканията им породиха разнопосочни коментари и сравнения с други сектори, чуха се и твърдения за политическа режисура.
Каква е истината обаче, NOVINI.bg видя през погледа на един човек, отдал себе си на развитието на двуетажните автобусни линии, както и модерната визия на електронните табели в автобуси, тролеи и трамваи.
Ето какво каза той:Аз съм Марио, работя в системата на обществения транспорт на София от 2016 година. Подкрепям справедливия социален протест, чрез който заетите в сектора искаме по-добро заплащане и нормални условия на труд. Секторът е системно недофинансиран, липсват средства не само за фонд "Работна заплата", но и за подобряване състоянието на инфраструктурата в депа и гаражи - някои халета са на над 50 години и не са ремонтирани от края на 80-те години на ХХ век. Водачите пък ежедневно са жертва на лоши трасета, интензивен трафик, работят по 9-10 часа, някои от тях управляват стари превозни средства, които в една нормална държава отдавна да са бракувани. Аз работя и като сервизен работник и често се сблъсквам с проблемите, за които тези, обвиняващи ни в политическа провокация дори и не подозират - остаряла материална база, липса на специализиран инструментариум, липса на резервни части. Често, работниците си купуват сами инструменти, с които да гарантират качеството на извършвания от тях ремонт. Транспортът е жива система: не е само водачи, той включва още техници, монтьори, диспечери, приемчици, механици, складови работници, раздавачи на ГСМ, нарядчици. Без нито едно от тези звена, системата не може да работи. Възнагражденията, които обичайно се получават са от 1800 до около 2500-2600 лв за тежък физически труд или работа в интензивен трафик. За да вземе един водач 4000 лв, той полага по над 60 часа извънреден труд, което на прост език означава да работи 28-29 дни от 31 дневен месец. Категорично се разграничавам от каквито и да било политически акции или провокации. Хората, работещи в транспорта искаме нормални условия на труд, както и адекватен и прогнозируем ръст на възнагражденията, съобразен с ръста на разходите за живот.
Евстатиев отлично разбира, че проблемите се решават едва когато се поставят по начин, по който не могат да бъдат неглижирани.
Той вярва, че разумът в политиците ще надделее и ще бъде направено нужното, работниците да получат исканите увеличения и да започне дългочаканото подобряване на условията на труд в депата, които са строени през 60-те и 70-те години на ХХ
Последвайте канала на