)
Смъртта му беше потвърдена пред "Ню Йорк Таймс" от неговата асистентка и мениджър Мариса Форцано.
Последвайте канала на
Смъртта му беше потвърдена пред "Ню Йорк Таймс" от неговата асистентка и мениджър Мариса Форцано.
Последвайте канала на
Трикратният носител на "Оскар", Робърт Бентън, който режисира носителя на "Оскар" за най-добър филм през 1979 г. – "Крамър срещу Крамър“, както и филмите "Късното шоу“, "Места в сърцето“ и "Глупак по рождение“, и също така е съавтор на сценария за "Бони и Клайд“, e починаl в неделя в Манхатън. Бентън беше на 92 години.
Бентън, който започва кариерата си като арт директор в списание Esquire, работи рамо до рамо с друг бивш служител на списанието – Дейвид Нюман. Двамата написват иновативния и награждаван филм от 1967 г. "Бони и Клайд“, който изстрелва кариерите им нагоре. С времето пътищата им се разделят, когато Бентън се насочва към режисура, започвайки с "Лоша компания“, с участието на Джеф Бриджис.
След успеха на "Крамър срещу Крамър“ Бентън продължава да създава драматични филми, които често сам пише и режисира. Той носи "Оскар"-слава на актьори като Дъстин Хофман, Мерил Стрийп, Сали Фийлд, Джон Малкович, Джейн Александър и Пол Нюман – първите трима от които печелят "Оскар"-и за ролите си във филми на Бентън. Той самият печели "Оскар" за най-добър режисьор и за най-добър адаптиран сценарий за "Крамър срещу Крамър“, както и за оригиналния сценарий на "Места в сърцето“.
Сътрудничеството му с Нюман започва в Esquire. Първият им филмов сценарий – "Бони и Клайд“ – е многократно отхвърлян, докато режисьорът Артър Пен не се включва в проекта, а Уорън Бийти става продуцент и звезда на филма. Контроверсиалният и насилствен епос се превръща в сензация през 1967 г. и носи на дуото номинация за "Оскар".
Следват съвместни проекти като "Имаше един крив човек“ (реж. Джоузеф Манкевич) през 1970 г. и "Какво става, докторе?“ на Питър Богданович. Те също така участват в написването на сценария за блокбастъра "Супермен“ (1978) и правят принос към филмовата версия на "О, Калкута!“. Когато Нюман решава да се насочи към режисура, и Бентън проявява интерес. Дебютният му филм като режисьор – "Лоша компания“ (1972) – е топло приет от критиката, но се проваля комерсиално, което временно спира развитието му като режисьор.
През 1979 г., след като Франсоа Трюфо се отказва от проекта, Бентън режисира "Крамър срещу Крамър“ с участието на Дъстин Хофман и новооткритата Мерил Стрийп. Филмът му носи две награди "Оскар" и над 100 милиона долара приходи.
"Места в сърцето“ е последният му хит за десетилетие. Следващите му филми като "Надин“ и "Били Батгейт“ се оказват разочарования.
Бентън възвръща успеха си с "Глупак по рождение“ (1994) с участието на Пол Нюман, който получава няколко номинации за "Оскар", включително за сценария на Бентън, и се представя добре в бокс офиса.
Следващият му проект е черната комедия "Ледената жътва“ (2005), написана заедно с Ричард Русо и продуцирана от Харолд Рамис, който я и режисира.
Бентън се появява и в редица документални филми за киното, включително "Странстване“ (2006) и "Могъщите и звездите: История на Холивуд“ по TCM (2010).
През 1995 г. Бентън получава наградата Ian McLellan Hunter на Гилдията на сценаристите за цялостно творчество, а през 2007 – наградата Laurel за постижения в сценаристиката.
През 1954 г. е мобилизиран и рисува диорами във военната база Форт Блис. След службата се връща в Esquire, където работи като арт директор от 1958 до 1964 г.
Първият му по-значим проект с Нюман е "Екстремизмът: не-книга“. След това двамата пишат мюзикъла на Хал Принс "Това е птица, това е самолет, това е Супермен“, който се проваля през 1966 г., преди да създадат "Бони и Клайд“.
9 май 2025 г. в 17:20 ч.
С помощта на агента си Сам Кон, Бентън предлага сценария си за детективска история с чувство за хумор – "Късното шоу“ – на Робърт Олтман, който се съгласява да продуцира филма с участието на Арт Карни и Лили Томлин през 1977 г. Това е вторият режисьорски проект на Бентън и отбелязва скромен успех.
През 1982 г. излиза трилърът в стил Хичкок – "В тишината на нощта“ – с участието на Стрийп и Рой Шайдър, който има сдържан прием. Две години по-късно "Места в сърцето“, вдъхновен от родния му град в Тексас, постига умерен търговски успех и печели "Оскар"-и за Сали Фийлд и за сценария на Бентън.
По-късно режисира Нюман, Джийн Хекман и Сюзън Сарандън в "Здрач“, а през 2003 г. – Антъни Хопкинс и Никол Кидман в "Човешкото клеймо“, адаптация по романа на Филип Рот. Мнозина обаче критикуват избора на Хопкинс за ролята на светлокож чернокож мъж, представящ се за бял, пише Фокус.
Робърт Дъглас Бентън е роден в Уаксахачи, Тексас, и завършва бакалавърска степен по изящни изкуства в Тексаския университет. Завършва и магистратура в Колумбийския университет, с амбиция да стане художник, и се опитва да се издържа като карикатурист. Започва като помощник на арт директора на Esquire.
)