)
Повод за днешния ми коментар стана нескритата дискриминация, която търпим като потребители и като европейци. Накратко, явно за чуждите търговски вериги ние сме по-малко европейци от останалите в съюза. Вероятно ни мислят и за по-богати, защото ни продават и по-скъпи и по-некачествени стоки по принцип, а и в Страстната седмица преди Великден.
Вечната книга пише, че на Велики понеделник търговците били прогонени от Храма. Питате ли се защо?
А отговаряте ли си?
Ако е така нямам мижаво обяснение защо протестите срещу безобразното поскъпване на цените на храни и услуги у нас, са така рехави.
Надали е заради данните от статистиката, пардон – стъкмистиката, че цените препускат бясно нагоре, ама видите ли инфлацията по нашите географски ширини била само 2,8 на сто?!
Не знам защо просто не се изтъпанят и не обявят, че у нас инфлация няма, вместо да лъжат като дърти цигани наронаселението!
Знам обаче, че противно на нормалните европейски практики, тук преди празници търгашите не смъкват цените, а ги надуват до откат.
Под мудните полузаспали погледи на онова, което имаме като овластени чиновници, проверители и контрольори – наужким.
Будни по традиция у нас само неколцина с обострени сетива срещу социалните несправедливости. Като например гражданите от Инициативния комитет за бойкот на безумните цени в магазините. Тези българи от комитета излизат с декларация-призив към чуждите вериги у нас, получаващи всякакви бонуси и облаги от държавата ни, т.е. от нас самите, да формират „Великденска кошница”, в която цените на съестните продукти да бъдат намалени поне като тези в Германия и Австрия.
Ето и пълният текст на апела:
„Броени дни пред най-светлия християнски празник Министерството на земеделието и храните започна кампанията „Великденска кошница“.
За първи път в България изпълнителната власт предлага подобна социална мярка, разчитаща на добрата воля на търговците и на тяхното желание сами да образуват и контролират цените на основни хранителни стоки.
Отделни супермаркети и малки магазини, предимно в провинцията, вече подкрепиха инициативата „Великденска кошница“, която трябва да приключи на 19 април.
До този момент обаче нито една от чуждите търговски вериги не предложи на своите клиенти „Великденска кошница“.
И което е най-смущаващото, при това в навечерието на Великден, цените на основни хранителни продукти са нараснали с близо 8 процента.
Парадоксът е, че в собствените си страни въпросните вериги имат Великденски промоции, докато в България те отказват да се включат в социалната инициатива „Великденска кошница“ и така демонстрират скандална липса на съпричастност.
Министерството на земеделието и храните декларира, че ще смята за успешен този социален експеримент, ако преди Великден поне не се покачват цените в магазините.
Инициативният комитет за бойкот на веригите не споделя тази примиренческа позиция и призовава чуждите търговски вериги да формират „Великденска кошница“, в която цените на хранителните стоки да бъдат сериозно намалени, както са намалени в Германия и Австрия.
В противен случай ще смятаме, че чуждите търговски вериги ни третират като „втора категория потребители“, което е недопустима дискриминация, срещу която отново ще реагираме с бойкот.
Гражданска инициатива "Системата ни убива" - Нели Димитрова, Димитрина Русева
Федерация на потребителите в България – Емил Георгиев
Обединени пенсионерски съюзи („Съюз на пенсионерите 2004“ и „Нов съюз на пенсионерите“) – Стефан Груев, Петър Петров, Петьо Дафинкичев
Гражданска платформа „Твоят глас“ – адв.Таня Мирчева
Благотворителна инициатива „Подай ръка“ - Мартин Мартинов
Мая Манолова – бивш омбудсман на Република България
Велизар Енчев – бивш посланик в Република Хърватия.”
Е, както сами виждате, ние, българските потребители, сме като опитни зайчета в антисоциалните експерименти на търговци и политици. За другите европейци може да има „Великденска кошница”, за нас има 8% оскъпяване и полу-празни кошници преди Възкресение.
Това е положението.
Последвайте канала на