По време на изявлението си министър-председателят Росен Желязков посочи, че „има много нерешени проблеми, свързани с пътната безопасност“.
Той подчерта пред медиите, че кабинетът му няма да носи отговорност за действието и бездействието на предходните правителства.
Премиерът посочи, че от днес се слага край на „информационната феодализация“ на отделните ведомства.
Системата на НАП, митниците, „Гранична полиция“, Тол управлението и АПИ ще са единни, за да се споделя информация и това да не е информация само на едно или друго ведомство, каза той.
Министърът на транспорта Гроздан Караджов заяви, че в сряда на оперативно заседание ще се разгледа доклад с предвидени 37 мерки за безопасността на движението по пътищата.
Целта е да се постигне 20% намаление на загиналите на пътя, подчерта той.
"Това, което казаха на срещата родителите, е, че първата трагедия е загубата на децата им, а втората – сблъсъкът с неработещата система", посочи той.
„Разглежда се и законопроектът за общинските камери, за да бъдат използвани за санкциониране на нарушителите, както се прави в цял свят”, добави правосъдният министър.
Експертът по пътна безопасност Диана Русинова, която също присъства на срещата в Министерски съвет подчерта, че се е постигнал консенсус „всеки ще си върши работата”.
Държавата, в лицето на правителството и съответните отговорни институции, съобщи на брифинг в Министерски съвет, че започва да прилага крути мерки, с които да се гарантира пътната безопасност, най-вече по отношение на изграждането и поддържането на пътната инфраструктура в страната.
Желязков съобщи, че утре по време на заседанието на кабинета ще бъде анализиран доклад на междуведомствена група, която е била формирана преди два месеца, за да се идентифицират всички опасни участъци в страната, за да може АПИ и всички останали ведомства да се заемат с поддържането и осигуряването на пътната безопасност с всички налични мерки.
Тези участъци, след като бъдат разгледани и след поемането на съответната персонална отговорност, ще бъдат обявени в публичното пространство, с нашето желание да бъде упражняван граждански контрол върху тяхното изпълнение, уточни премиерът Желязков.
„Ние ще поемем ясна политическа отговорност за нашите действия, с които ще се ангажират отговорни лица, ще има срокове и средства за контрол по изразходването на публичните ресурси. Ще използваме сключените договори за поддръжка на пътната инфраструктура, по които от тяхното сключване през 2022 г. не е предприемано почти нищо. Но ние ще посочим срока, обектите и няма да пестим ресурси за това. А колегите, които представляват гражданския спектър, ще контролират изпълнението, тоест ще посочват както предимствата, така и недостатъците“, обясни още министър-председателят.
Желязков подчерта, че предстои да бъдат предприети организационни мерки по отношение на ангажираните ведомства, както и контролни. И допълни, че до средата на годината ще бъде въведен контрол на скоростта посредством видеонаблюдението към тол системата.
И съобщи и някои от мерките. Едната е едновременно установяване, наказване и връчване на наказателното постановление на нарушителите, за да не се укриват и чувстват безнаказани. Предвижда се и повишаване на контрола при превоза на деца и ученици.
„Ще въведем задължителни технически пособия, които да не допускат стартирането на двигателя, ако водачът е употребил алкохол или наркотици”, каза Караджов.
По думите му в момента няма орган, който да разследва тежките ПТП в автотранспорта, като се предвижда това да стане факт чрез законодателни промени. Караджов оповести, че се предвижда средства от Фонда за безопасност на движението по пътищата да отиват към общините и централната администрация за повишаване безопасността на движението.
Правосъдният министър Георги Георгиев обясни, че след поетия ангажимент преди по-малко от два месеца към родителите и близките на загиналите при ПТП е бил подготвен законопроект, с който се решава един от основните проблеми в българското правораздаване – бавното правосъдие.
И подчерта, че на това трябва да се сложи край - с решителни мерки за затягане на контрола по отношение на вещите лица, чиито експертизи имат определящо значение за изхода на делото. Освен това се въвежда възможност съдиите по-лесно да разпитват вещите лица чрез видеоконферентна връзка, така че да могат да поемат повече ангажименти. Ще се въведат и изпити и задължително обучение от страна на държавата.
Ако не беше спряно строителството на „Хемус”, ако не беше забавена строителната дейност на пътя Ботевград- Мездра, този трафик нямаше да мине оттам и нямаше да се увреди в такава степен пътното платно, заяви от своя страна министърът на регионалното развитие и благоустройството Иван Иванов по повод отсечката, на която загина 12-годишната Сияна.
По негови думи до края на юни ще има отворен лот на „Хемус” и ще има проходимост на участъка Ботевград-Мездра, който ще изнесе почти изцяло тежкотоварния трафик в нормалното му направление. От сряда започва и дейността по обезопасяването на 36 участъка, които са идентифицирани като критични. А до четвъртък Агенция „Пътна инфраструктура” ще качи на своята страница всички дейности, които предстоят със съответните срокове за изпълнение.
„Ние от неправителствените организации ще осъществяваме граждански контрол, а институциите са поели конкретни ангажименти за това да намалим пътно-транспортния травматизъм в страната. Ще има конкретни мерки с конкретни срокове, които ще могат да бъдат следени в интернет”, заяви тя.