Държавата, в лицето на правителството и съответните отговорни институции, съобщи на брифинг в Министерски съвет, че започва да прилага крути мерки, с които да се гарантира пътната безопасност, най-вече по отношение на изграждането и поддържането на пътната инфраструктура в страната.
По време на изявлението си министър-председателят Росен Желязков посочи, че „има много нерешени проблеми, свързани с пътната безопасност“.
Желязков съобщи, че утре по време на заседанието на кабинета ще бъде анализиран доклад на междуведомствена група, която е била формирана преди два месеца, за да се идентифицират всички опасни участъци в страната, за да може АПИ и всички останали ведомства да се заемат с поддържането и осигуряването на пътната безопасност с всички налични мерки.
)
Росен Желязков: Проблемите с пътната безопасност са наследени
Тези участъци, след като бъдат разгледани и след поемането на съответната персонална отговорност, ще бъдат обявени в публичното пространство, с нашето желание да бъде упражняван граждански контрол върху тяхното изпълнение, уточни премиерът Желязков.
Той подчерта пред медиите, че кабинетът му няма да носи отговорност за действието и бездействието на предходните правителства.
„Ние ще поемем ясна политическа отговорност за нашите действия, с които ще се ангажират отговорни лица, ще има срокове и средства за контрол по изразходването на публичните ресурси. Ще използваме сключените договори за поддръжка на пътната инфраструктура, по които от тяхното сключване през 2022 г. не е предприемано почти нищо. Но ние ще посочим срока, обектите и няма да пестим ресурси за това. А колегите, които представляват гражданския спектър, ще контролират изпълнението, тоест ще посочват както предимствата, така и недостатъците“, обясни още министър-председателят.
Желязков подчерта, че предстои да бъдат предприети организационни мерки по отношение на ангажираните ведомства, както и контролни. И допълни, че до средата на годината ще бъде въведен контрол на скоростта посредством видеонаблюдението към тол системата.
Премиерът посочи, че от днес се слага край на „информационната феодализация“ на отделните ведомства.
Системата на НАП, митниците, „Гранична полиция“, Тол управлението и АПИ ще са единни, за да се споделя информация и това да не е информация само на едно или друго ведомство, каза той.
Министърът на транспорта Гроздан Караджов заяви, че в сряда на оперативно заседание ще се разгледа доклад с предвидени 37 мерки за безопасността на движението по пътищата.
Целта е да се постигне 20% намаление на загиналите на пътя, подчерта той.
И съобщи и някои от мерките. Едната е едновременно установяване, наказване и връчване на наказателното постановление на нарушителите, за да не се укриват и чувстват безнаказани. Предвижда се и повишаване на контрола при превоза на деца и ученици.
)
Калин Стоянов посочи виновниците за трагичната гибел на Сияна
„Ще въведем задължителни технически пособия, които да не допускат стартирането на двигателя, ако водачът е употребил алкохол или наркотици”, каза Караджов.
По думите му в момента няма орган, който да разследва тежките ПТП в автотранспорта, като се предвижда това да стане факт чрез законодателни промени. Караджов оповести, че се предвижда средства от Фонда за безопасност на движението по пътищата да отиват към общините и централната администрация за повишаване безопасността на движението.
Правосъдният министър Георги Георгиев обясни, че след поетия ангажимент преди по-малко от два месеца към родителите и близките на загиналите при ПТП е бил подготвен законопроект, с който се решава един от основните проблеми в българското правораздаване – бавното правосъдие.
"Това, което казаха на срещата родителите, е, че първата трагедия е загубата на децата им, а втората – сблъсъкът с неработещата система", посочи той.
И подчерта, че на това трябва да се сложи край - с решителни мерки за затягане на контрола по отношение на вещите лица, чиито експертизи имат определящо значение за изхода на делото. Освен това се въвежда възможност съдиите по-лесно да разпитват вещите лица чрез видеоконферентна връзка, така че да могат да поемат повече ангажименти. Ще се въведат и изпити и задължително обучение от страна на държавата.
„Разглежда се и законопроектът за общинските камери, за да бъдат използвани за санкциониране на нарушителите, както се прави в цял свят”, добави правосъдният министър.
Ако не беше спряно строителството на „Хемус”, ако не беше забавена строителната дейност на пътя Ботевград- Мездра, този трафик нямаше да мине оттам и нямаше да се увреди в такава степен пътното платно, заяви от своя страна министърът на регионалното развитие и благоустройството Иван Иванов по повод отсечката, на която загина 12-годишната Сияна.
По негови думи до края на юни ще има отворен лот на „Хемус” и ще има проходимост на участъка Ботевград-Мездра, който ще изнесе почти изцяло тежкотоварния трафик в нормалното му направление. От сряда започва и дейността по обезопасяването на 36 участъка, които са идентифицирани като критични. А до четвъртък Агенция „Пътна инфраструктура” ще качи на своята страница всички дейности, които предстоят със съответните срокове за изпълнение.
Експертът по пътна безопасност Диана Русинова, която също присъства на срещата в Министерски съвет подчерта, че се е постигнал консенсус „всеки ще си върши работата”.
„Ние от неправителствените организации ще осъществяваме граждански контрол, а институциите са поели конкретни ангажименти за това да намалим пътно-транспортния травматизъм в страната. Ще има конкретни мерки с конкретни срокове, които ще могат да бъдат следени в интернет”, заяви тя.
Последвайте канала на