Според тях финансовите средства, които се инвестират в такова училище, могат да се насочат към съществуващи или нови образователни структури, които действително осигуряват реално обучение.
Според тях закриването на неработещи висши училища е мярка за опазване на репутацията на българското висше образование в национален и международен план, смятат вносителите.
Висшите училища да могат да се закриват по предложение на МС, ако трайно не осъществяват образователен процес. Това предвиждат промени в закона за висше образование, предложени от депутати от ИТН.
В момента университетите могат да се закриват от парламента в четири случая - ако нарушават изискванията на закона за висше образование или други нормативни актове, регулиращи висшето образование, и нарушенията са констатирани след проверка на МОН; ако получат два последователни отказа за институционална акредитация или не са поискали такава в предвидените от този закон срокове; по искане на учредителите на частно висше училище; и по предложение на Министерския съвет - за държавно висше училище.
"Когато висше училище не осъществява реален учебен процес, то не изпълнява основната си функция и не оправдава своето съществуване. Поддържането на такъв университет води до влошаване на репутацията на всички висши училища и до неизпълнение на основните цели на висшето образование - достъп и качество, както и до ненужно и неефективно разходване на публични и частни ресурси", пишат в мотивите си депутатите.
Спирането на образователен процес за дълго време може да доведе до сериозни негативни последици за качеството на образованието в страната. Затова, чрез даване на възможност МС да предлагане закриване на подобни нефункциониращи на практика висши училища се цели запазване и повишаване на качеството на образованието, мотивират се от ИТН.
Промените се предлагат в отговор на апел на министъра на образованието Красимир Вълчев, който призова депутатите да подобни редакции в закона, заради Пернишкия университет. Преди месец министър Вълчев обяви, че Европейският политехнически университет от години не осъществява реален учебен процес, като за това има доказателства.
В него няма студенти и преподаватели, вместо това той функционира като канал за мигранти, посочи той. От Пернишкия университет коментираха, че обвиненията са клевета и дори предложиха да покажат на министъра част от нигерийските студенти, за които той твърди, че не са дошли с цел висше образование.
)