Подвигът му остава завинаги в историята като едно от най-ярките доказателства за храбростта на българските военни пилоти.
Но помним ли и знаем ли историята на своите герои?
- Инж. Георгиев, защо личността на Димитър Списаревски е толкова важна за Вас?
- Споменахте, че в нашето общество липсва духът на Списаревски. Какво имате предвид?
- Как оценявате отношението на противниците на Списаревски към неговия подвиг?
- Какви инициативи предприехте за съхраняване на паметта на Списаревски и неговите съратници?
- Направихме редица стъпки:
- Разкажете ни повече за проекта "Самолетът на Списаревски".
- Къде ще бъде разположена репликата на изтребителя?
Димитър Списаревски е име, превърнало се в символ на саможертва, героизъм и безгранична любов към Родината. На 20 декември 1943 г. младият български летец извършва своя смъртоносен таран, сваляйки американски бомбардировач и спасявайки София от разрушение.
Днес, повече от 80 години след подвига на Списаревски един българин е превърнал в своя мисия и кауза опазването на паметта и спомена за българския летец. Инженер Орлин Георгиев е председател на Асоциацията за история и бъдеще на българската авиация (АИББА). Той и съмишлениците му полагат неуморни усилия за да знаем и помним своите летци-герои. В това интервю инж. Георгиев разказва как скоро България ще има точна реплика на изтребителя, с който Списаревски извършва героичния си полет, пише dir.bg.
- За мен Списаревски е сред най-значимите български герои, нареждайки се веднага след нашите светци-революционери като Левски, Ботев, Бенковски и Раковски. Той не просто изпълнява дълга си, а жертва живота си, за да спаси десетки свои съграждани. Това е подвиг, който трябва да помним и почитаме.
- Днес сме се превърнали в общество на консуматори, водени от материалното. Липсва ни възпитание в родолюбие и национална гордост. Именно заради това преди две години създадохме Асоциацията за история и бъдеще на българската авиация (АИББА). Ние искаме да запазим паметта и духа на нашите герои, били се за България във въздуха.Очаквам хората да се замислят. Днес колко от нас биха дали живота си за България? Колко биха казали: "Аз съм се венчал за България"? Колко вярват, че името на България трябва да свети като слънце в сърцата ни? Това е духът, който ни липсва и който трябва да възродим.
- Най-важното признание идва именно от тях. Докладите на 82-ри изтребителен полк на 15-та въздушна армия на САЩ говорят за "обичайно яростен прием" и "много агресивни и опитни" български летци. Лейтенант Едуард Тинкър, свален от Кюмюрджиев, казва: "Българските летци се бият с ожесточение, като че ли защитават най-скъпата светиня на света!".
Обновихме и боядисахме лобното място на Списаревски;
Монтирахме нови информационни табла и указателни стрелки;
Поставихме паметна плоча в Божурище, където героите са прекарали последната си нощ;
Сега започнахме и изграждането на реплика на самолета на Списаревски в мащаб 1:1 - уникален проект, който реализираме само с дарения;
Написах книгата "Димитър Списаревски - живот, легенди, митове и факти" с безпрецедентни исторически данни.
С книгата искам да оборя митовете, лъжите и откровените неистини, които започнаха да избуяват около името на този забравен български герой. Искам специално да благодаря на проф. Станимир Станев от Шумен, който ми предостави изключителен обем от данни.Внесохме предложение за посмъртно награждаване на героя Георги Кюмюрджиев с орден "За храброст". Той е забравен български герой-пилот, свалил вражески самолет на 20 декември 1943 г. За жалост Кюмюрджиев губи живота си в неравна битка с още 6 противникови изтребителя.
- Това е реплика на неговия самолет "Месершмит Me-109 Г-2" (Messerschmitt Bf 109G-2). Тя има наистина внушителни размери - 10 на 9 на 3 метра. Вече е завършено 3D проектирането на повече от 500-те детайла на машината и сме изградили 6,2 метра от скелета, трите приборни табла, лоста за управление и вертикалното кормило с височина 1,4 метра.Всичко е направено с доброволни дарения. Събрали сме 45 000 лв., но са ни необходими още 20 000 лева за завършване на проекта.
- Всеки запитан българин, би предложил самолетът да се подари на Националния Военноисторически музей (НВИМ). Или на Националния исторически музей(НИМ) до резиденцията Бояна. Отговорът на тези институции ни учуди сериозно. Според НВИМ репликата на самолета на Списаревски е "комерсиална вещ с търговски характер" и законът забранявал на музея да я приеме. От НИМ отговарят, че нямат свободно място за експоната! Но ние не се предаваме и продължаваме да водим преговори с Министерството на отбраната и когато самолетът е готов, тайно се надяваме всички бюрократични спънки да бъдат преодолени. Очакваме завършването на проекта в началото на юни 2025 г.
)