Източник: kinomania.bg
Източник: Shutterstock
В сезона на филмовите награди, не може да не се замислим за темата, която като че ли все повече прелива от големия екран – тази за забранените субстанции, които необратимо превземат живота ни.
Държавата обяви война на наркотиците сред младежите
Киното обича да коментира две неща – наболели теми или вечни теми
В същия този Оскар клас за 2025 година е и Емилия Перес, пенсиониран наркобос по пътя на трансформацията му от тялото на мъж в това на жена – акцентът не е точно в трансформацията, а в необичайната среда, в която тя се случва - света на наркотиците. Там е и Бруталистът, който разказва историята на Ласло, търсещ своя нов дом под слънцето, далеч от стария свят, засенчен от спомена за терора и отпускащата ръка на хероина. Там е и Анора – момичето от Брайтън бийч, прибиращо се към квартирата си след поредната необещаваща бъдеще вечер в нощния клуб... с вейп в ръка.
За разлика от киното, което винаги се случва навреме, по някои въпроси изглежда, че сме необратимо закъснели. За вейповете е ясно – младите хора не трябва да имат достъп до тях, още повече до нелегалните субстанции в тях. Производството им и безразборното им хвърляне в природата е фактор, който не трябва да се подценява. Затова е редно да бъдат забранени. Това обаче не важи за добре регулираните електронни цигари, които продължават в много страни да помагат на пълнолетните пушачи да спрат цигарите. Важно е те да останат достъпна възможност за онези добре информирани потребители на никотин, които търсят по-малко вредна алтернатива на тютюнопушенето.
Истинският проблем в развитието на това течение обаче се крие в субстанциите, особено нелегалните, които през годините търсят пътя си към крайния потребител, използвайки подходящи платформи, сред които са и вейповете. Търсенето и употребата им напоследък придобиват такъв мащаб, че превръща основателните ни тревоги във въпрос от национална сигурност.
С вейп в ръка са голяма част от представителите на поколението на Анора. И не само от другата страна на Океана, и не само от днес. Вейпингът набира популярност още в началото на 2000-те години, когато първите електронни цигари се появяват на пазара. В началото са предназначени за средство за отказване от тютюнопушенето, като запазват този свой статут и до днес, но бързо се превръщат и в нещо повече – основен инструмент за търсене и изразяване на идентичност. С времето вейпингът започва да привлича различни социални групи и да се интегрира в различни културни контексти. Завладява и киното. Но за съжаление се оказва най-интересен на подрастващите.
След Консултативния съвет по национална сигурност миналата седмица президентът Румен Радев обяви, че разпространението на наркотици сред младите е пряка заплаха за бъдещето на нацията. Борбата с наркотрафика ще бъде включена в стратегията за национална сигурност, а органите на реда ще засилят действията си срещу дилърите, особено тези, които продават на деца. Промените целят не само строги наказания, но и превенция, за да се спре нарастващият брой младежи, посягащи към дрогата.
Също както във филма, където забраненото „вещество“ води до неочаквани последици, така и в реалността употребата на нелегални субстанции чрез вейпове може да доведе до сериозни здравословни рискове. В този контекст историята на Елизабет Спаркъл служи като метафора за рисковете от търсенето на бързи и лесни решения, които в крайна сметка могат да струват повече, отколкото изглежда на пръв поглед.
Тенденцията е изобразена перфектно от Корали Фаржа във филма „Веществото“, където като че ли случайно излязлата от черупката си на аутсайдър за голямото кино Деми Мур изпълнява ролята на живота си, описвайки майсторски пътя от любопитството до зависимостта.
Това, за което сме закъснели и трябваше отдавна да е факт, е спазването на законите и контролът върху безразборното разпространение на наркотични вещества, незвисимо от техния произход и опаковка. Време е за бърза и адекватна реакция, съчетана с образователни кампании и балансирана регулация. Иначе да грабваме пуканките за един безкраен сезон на Brеaking Bad, в който главните заподозрени ще продължат да измислят креативни начини да доставят стоката си на черния пазар. При това съвсем безнаказано!
Филмът „Веществото“ може да бъде свързан с темата за нелегалните субстанции чрез своето основно послание: търсенето на бързо решение на проблемите – независимо дали става дума за външен вид, емоционално състояние или зависимости – често води до непредвидими и опасни последици. В сюжета героинята на Деми Мур се подлага на незаконна процедура за подмладяване, което символизира човешкото желание да заобиколи естествените процеси и правилата. Тази идея лесно може да се пренесе в реалния свят на вейповете и наркотичните вещества, където търсенето на леснодостъпни решения за стреса или социалния натиск често тласка младите хора към нерегулирани и опасни продукти.
)