В големите вериги: Има нелоялни практики, с които надценките стигат до 100%

64
© Булфото (архив)

"За да проработят мерките, трябва да са свързани помежду си, трябва цяла последователност от действия за овладяване на цените, да поставим производителите в равнопоставеност, конкурентна среда. Ако е поредната козметика, която правителството се опитва да направи както се очертава, няма да има ефект", коментира председателят на камарата "Плодове и зеленчуци" Цветан Цеков в студиото на "България сутрин.

"Когато ти отнемат пазара за сметка на един, втори или трети фактор, когато ти вземат от печалбата, и виждаш един проспериращ търговец, нещата са очевадни. Има нелоялни практики, които се прилагат от тези монополи, те имат изключителна пазарна сила. Условията, които поставят и начина по който се случва търговията, е контролиран", каза председателят на камарата "Плодове и зеленчуци".

"Няма да е лесно, срещу нас стоят милиарди капитали, не стоят единствено интересите на хората. Една мярка като таван на надценките няма да предизвика този ефект, тя ще ограничи нещо, ще се намерят скрити други ходове, които търговските вериги ще направят, ще ощетят надолу по веригата, за сметка на производителите или продукция през промоции", убеден е гостът.

След първия бойкот на хранителните вериги се обсъждат множество мерки за нормализиране на цените.

В ефира на Bulgaria ON AIR той подчерта, че производителите са притискани за цените, на които продават продукцията си. В същото време търговските вериги използвали начини за допълнително намаляване на средствата.

Според него еднократният бойкот на големите вериги магазини няма да даде търсения резултат, тъй като на следващия ден хората пак са в магазина и наваксват с покупките. Призивът му е протестите да бъдат насочени към логистичните бази.

Той изтъкна, че на вчерашните разговори между управляващи и търговските вериги производители не са били поканени, което приема като игнориране. Цеков подчерта, че родното производство на плодове, зеленчуци, млечни и месни продукти се стопява заради ограничаването на търговията.

"Производителят се съгласява, макар и невинаги да е доволен. Когато на годишна база изчислиш оборота, такса регал, такса промоция, веригите правят търговски прийоми, с които цената, която трябва да получиш, не я получаваш, тя е -20%, в същото време надценката е 20-80% на рафта и когато прибавиш и процента, който взимат от производителя, надценките стигат до 80-100%", даде пример Цветан Цеков.

Последвайте канала на

Радина Лазарова
64

Свързани новини

В големите вериги: Има нелоялни практики, с които надценките стигат до 100% | Новини.бг