)
„Голямата тройка“ производители на автомобили, които са разпространили своя отпечатък след подписването на Северноамериканското споразумение за свободна търговия през 1994 г., са най-уязвими от удар върху печалбите. Според анализаторите GM е най-застрашен, а собственикът на Chrysler - Stellantis, не е в много по-добро положение. Ford е най-малко уязвим, тъй като внася най-малък дял от автомобилите извън САЩ.
„Имаме завод в Мексико и независимо от това коя администрация работи, нашият план е да станем по-силни в САЩ“, заяви миналия месец главният изпълнителен директор на Audi Гернот Дьолнер. Но той добави: „Смятаме, че митата са погрешни и вярваме в свободната търговия.“
„Може да има нестабилни ситуации, които да са по-малко предвидими, но аз съм наистина оптимистично настроен за САЩ“, казва Йохен Голер, член на борда на BMW, отговарящ за клиентите, марките и продажбите.
„През годините се опитахме да локализираме веригата си за доставки на всеки пазар, но все още сме много зависими от части от цял свят за всички наши бизнеси“, заяви главният финансов директор Вайхав Танеджа на брифинг за приходите миналата седмица, предупреждавайки за удар върху рентабилността от митата на Тръмп.
Aвтомобилните компании се подготвят за нещо, което може да се окаже дори по-голям шок за световната верига за доставки на автомобили от пандемията на фона на несигурността относно продължителността и обхвата на глобалната търговска война на Доналд Тръмп, информира profit.
GM произвежда популярния си Chevrolet Silverado с висок марж в заводите си в Мексико и Канада, което увеличава изложеността му на риск. Анализаторът на BNP Paribas Джеймс Пикариело казва, че макар компанията вероятно да може да прехвърли производството си в САЩ за около 300 000 от 350 000 коли, които внася в момента, подобна промяна ще отнеме 12-18 месеца, тъй като ще се коригират доставките от доставчици и ще се наемат нови работници.
Renault - една от малкото европейски марки, които не издадоха предупреждение за печалба през миналата година - се справяше „много добре“ в Европа“, посочва пред FT Стивън Райтман, анализатор в Bernstein. Експозицията на компанията към митата е чрез дела ѝ в Nissan, който в момента се стреми към сливане с Honda.
Renault също едва ли ще бъде силно засегната, тъй като няма продажби в САЩ и Канада. Акциите на френския автомобилен производител се понижиха само с 0,6% в понеделник, което е далеч под спадовете, които претърпяха други европейски автомобилни производители с по-голяма експозиция в САЩ.
Впоследствие обаче той се отказа от коментара си, като заяви, че „като цяло изглежда, че има повече насрещни ветрове“, и поясни, че Япония би могла да извлече полза, ако успее да се измъкне от мишената на тежките мита.
Глобалната верига за доставки на автомобили е толкова сложна и взаимосвързана, че компонент, произведен в Мексико, може да попадне в американски завод, преди да се върне в Мексико за окончателно сглобяване и след това да бъде продаден на американския пазар - което може да доведе до ситуация „тарифа върху тарифа“.
Дори преди да бъдат наложени мита срещу ЕС, европейските производители на автомобили са изложени на риск. Volkswagen е в най-лошо положение, като 45% от продажбите му в САЩ идват от автомобили, произведени в Мексико и Канада, въпреки че американският пазар представлява малък дял от общите приходи на групата.
Другият германски автомобилен производител BMW е по-малко изложен на риск, тъй като 65% от автомобилите му в САЩ се произвеждат на местно ниво, а същевременно е нетен износител от Щатите.
Дружеството може да стане обект на ответни мита от страна на Канада. Бившият министър на финансите Кристия Фрийланд, която се кандидатира да замени Трюдо на поста министър-председател, заяви, че Отава трябва да отвърне на американските мита, като добави огромни налози върху Tesla, за да накаже Мъск.
Експерти по веригата на доставки твърдят, че най-лошият сценарий, при който се прилагат както американските, така и ответните мита, вероятно ще доведе до фалити сред по-слабите доставчици на автомобилни части.
Инвеститорите възлагат надежди, че близките връзки на Илон Мъск с Тръмп ще предпазят Tesla от политиката на президента, но най-големият производител на електромобили в света все още е изложен на риск.
Много ръководители на автомобилни компании се позоваха на опита от първото президентство на Тръмп, за да омаловажат риска от международна търговска война, казвавйки, че президентът на САЩ не е изпълнил тогава заплахите си за допълнителни налози срещу търговските си партньори.
Но въпреки че компанията е по-малко изложена на риск от конкурентите си, Райтман добавя: „Няма много печеливши във всичко това... митата намаляват богатството, което намалява БВП, което намалява продажбите на автомобили.“
По данни на френската индустриална асоциация La Plateforme Automobile продажбите на Tesla във Франция през януари са били с 63% по-ниски от година по-рано.
По-малките японски производители на автомобили, като Mitsubishi Motors и Subaru, биха могли да се възползват от липсата на производство в Мексико и Канада. Honda също е сравнително добре позиционирана, тъй като две трети от продажбите ѝ в САЩ се сглобяват на местно ниво, според Barclays.
Само два дни след като президентът на САЩ издаде указ за прилагане на мита от 25% върху целия внос от Канада и Мексико, както и 10% върху стоките, внасяни от Китай, Тръмп отложи за един месец налозите върху мексиканския внос след „много приятелски“ разговор с мексиканския президент Клаудия Шейнбаум. Малко след това канадският министър-председател Джъстин Трюдо също постигна в единадесет часа споразумение със САЩ за 30-дневна пауза на митата.
Според Barclays Tesla сглобява всички свои модели, продавани в САЩ, на място, но 20 до 25% от компонентите за Model 3, Model Y и Cybertruck се доставят от Мексико.
Според него това ще доведе до допълнителни разходи за труд в размер на около 1 млрд. долара, тъй като работниците в САЩ печелят повече, отколкото в Мексико. Оперативната печалба на GM ще бъде засегната със 7%, но това изглежда благоприятно в сравнение с възможното 50% намаление, което би могло да бъде предизвикано от 25% мито.
Тази война се води и в момент, когато Tesla се бори с намаляващи продажби в Европа поради забавящото се търсене на електромобили, засилената конкуренция и потребителската реакция срещу политическата активност на Мъск.
Такао Като, главен изпълнителен директор на Mitsubishi Motors, заяви пред репортери в понеделник, че тарифите няма да окажат голямо влияние върху компанията и че тя дори може да получи лек „попътен вятър“ от увеличения износ за САЩ, ако митата не се разпространят върху останалата част от Азия.
Това поставя производителите на автомобили в объркана ситуация. Ръководителите на General Motors, Stellantis и Tesla сигнализираха, че ще увеличат производството си в САЩ, за да компенсират евентуалното въздействие на митата.
Той добавя пред FT, че инвеститорите и анализаторите предполагат, че всяка тарифа за стоки от Канада и Мексико в крайна сметка ще бъде договорена за намаляване, защото в иначе „цифрите стават твърде големи, за да може индустрията да оцелее“.
Тъй като всички продавани в САЩ автомобили от луксозните марки Audi и Porsche се произвеждат извън страната, Moody's изчислява, че 25-процентно мексиканско мито ще намали глобалните приходи на групата Volkswagen преди лихви и данъци с над 15%.
Хенри предупреждва, че прекъсването на веригата за доставки може да бъде по-тежко от това по време на пандемията, ако тарифната война продължи и производителите на автомобили не са в състояние да осигурят достатъчно финансова подкрепа, за да изплуват на повърхността.
„Един милиард долара насрещен вятър изглежда управляем сценарий в момента“, посочва Пикариело.
„Механизмът е адски лош, тъй като изискванията за счетоводство, отчетност и документация, свързани с осигуряване на съответствие, са огромни“, казва пред Financial Times Иън Хенри, експерт по автомобилно производство, който ръководи консултантската компания AutoAnalysis.
„Мисля, че това ще бъде един от пазарите на растеж за нас през следващата година“.
Последвайте канала на