Кадър: Нова телевизия
Сроковете за спешните мерки е до петък, а за месец трябва да се приведат в действие.
„Голям проблем в сигурността са „развързаните гари“, които не са прикачени в системата за сигурност. Там се отваря възможност да се излезе от необозначен коловоз и да се влезе в трасето на движение на влаковете, без това да се отбележи в системата за сигурност. Разрешенията за маневри – когато коловозът се окаже зает, се случва това, което се случи миналата година на Централна гара, т.е. срещат се пътнически с маневрен влак. Толерирането на дребни наглед нарушения представлява малка врата, през която малко нарушение води до фаталните последици от последната катастрофа“, допълни той.
„Изводът – освен процедурите и правилата, които действат в момента, трябва да мислим и за система за вторичен контрол. Там, където е възможна човешка грешка, да има система за технически контрол, която да натиска бутона „стоп“, независимо волно или неволно човек е допуснал грешка. За да се случи това нещо, на компаниите е даден срок до края на седмицата да анализират слабостите в системата за безопасност и да изпратят доклад с конкретни мерки, които искат да се реализират в мрежата. Тези мерки ще са в две части – спешни, които ще бъдат инсталирани веднага с наши сили, и такива, които искат по-сериозно финансиране, които ще бъдат направени по-нататък“, подчерта Караджов.
„Нито мога да спя нормално, нито да се храня. Тази катастрофа ме завари буквално на този пост деня преди да застъпя, и самата мисъл, че в системата за сигурност има пропуски, които могат да доведат до следващ инцидент, е непоносима. Слагаме край на това нещо. Ръководствата ще минат на 24-часов режим, ако се наложи. Очаквам доклад от НКЖИ“, каза още Гроздан Караджов.
„Онова, което разисквахме, бяха проблемите, които намираме в системата за безопасност и как те най-бързо и ефективно да бъдат запълнени, за да може българските граждани да се движат спокойно по жп транспорта и товарите да се превозват също толкова безопасно. Обявяваме нулева търпимост оттук нататък към всякакви, макар на пръв поглед незначителни, нарушения на дисциплината, нарушаване на нормите и правилата на жп транспорта. Нито един служител няма повече да бъде толериран, също и ръководителите зад мен, ако такива нарушения доведат до произшествия или до катастрофа“, заяви министърът.
Критично съвещание при мен на ръководствата на НКЖИ, на двете БДЖ-та, на ИА „Железопътна администрирания“ и на Националния борд за разследване на произшествия във въздушния, водния и железопътния транспорт с една тема – анализ, критичен анализ и оценка на системата за безопасност на железопътния транспорт в България. Това обяви на брифинг транспортният министър Гроздан Караджов след влаковата катастрофа с две жертви и шестима ранени.
Министърът е категоричен, че няма да се толерира оттук-нататък нарушаване на процедурните правила и други задачи, бито то търгове, конкурси или каквито и да е „приоритетни“ задачи да се изпълняват, освен тази за безопасността на движението по железния път.
По думите му катастрофата е поредният повод, а причината на срещата е тенденцията на зачестяване на едни и същи нарушения. „От докладите на колегите, а и от предварителната информация от последното произшествие край Локорско, стана ясно, че има зачестили излизания на червен светофор от страна на машинисти, съгласувано често устно с дежурния диспечер, или ако не е съгласувано – те стават нерегламентирани, а такива нерегламентирани излизания, макар да са минавали между капките, се случва да водят до тежки катастрофи.“
По повод катастрофата край Локорско, той допълни: „Нарушени са редица правила, направено е излизане от нерегламентиран коловоз – композицията е тръгнала директно по главното трасе, има и друга грешка – кой отишъл за баничка, друг бил до тоалетна и не са си предали един за друг. Не може сигурността да е оставена на паметта на някого, който може да е ангажиран с нещо друго и да забрави да каже на машинистите да спрат заради идващ влак насреща. Без комбинацията от грешки Локорско нямало да се случи.“
5 декември 2025 г. в 09:08 ч.
)