Novini.bg

АПИ има вина за катастрофата на АМ „Струма“, при която загинаха 45 души от Северна Македония

39
© Bulphoto (архив)

„При вторите две мантинели, ако са били с необходимата еластичност, е нямало да се разкъсат и едната от тях да запречи вратата, където са били скупчени всички“, добави Николай Димитров.

„Признава и обстоятелствата, че за процесния участък от АМ „Струма“ няма издаден акт 16 за автомагистрала и поради това е със статут на скоростен път, като отсечката е пусната за движение през 2007 г. на етап акт 15.“

„След катастрофата беше реализиран проект за подмяна на ограничителните системи за пътища за участъка от пътен възел „Даскалово“ до пътен възел „Долна Диканя“ от „Струма“ и към момента те отговарят на действащите нормативни изисквания“, заявяват от АПИ.

23 ноември 2021 година - малко преди 03:00 часа през нощта автобус с повече от 50 пътници, самокатастрофира на АМ „Струма“, а след това избухва в пламъци. 45 души, сред които и деца, загиват.

Пътната агенция е сред виновните за трагичната катастрофа на автомагистрала „Струма“ през 2021 година, при която загинаха 45 души от Северна Македония. Това става ясно от решение на Окръжния съд в Перник, според което АПИ носи 10% вина.

В съдебното решение пише още:

Експертизи показват, че основната вина е на шофьора. Повече от три години след фаталния инцидент излиза и първото решение по граждански иск, заведен от родителите на една от жертвите.

Констатирано е и че мантинелата не е била от клас и носимост, достатъчна да задържи превозно средство с теглото и габаритите на автобуса.

От Пътната агенция казват, че монтираните мантинели са отговаряли на изискванията. Допълват, че участъкът е магистрала и от приемането на акт 15 до фаталната катастрофа - други инциденти там не е имало. А акт 16 все още не е издаден, но вече има промени.

От съдебното решение става ясно, че шофьорът е карал автобуса със 106 километра в час, като максимално разрешената скорост в участъка е била 120:

Почернените близки ще обжалват решението на съда. И ще настояват отговорността за катастрофата да е по равно споделена - 50% вина за Пътната агенция и 50% за загиналия шофьор.

Причината са нарушения, свързани с пътя, на който става инцидентът.

Съдът намира, че АПИ отговаря за 10% от така настъпилите вреди, или следва да бъде осъдена да заплати на всеки от ищците по 20 000 лева обезщетение за неимуществени вреди.

„Геометричните характеристики при проектирането на такъв път обаче не са спазени – проектирания напречен наклон на кривата отговоря на скорост от 90 километра в час, но липсва поставен пътен знак Б26/90 километра на необходимите места, който да ограничи скоростта.“

„Първо е имало нарушена шумна маркировка, която е трябвало да предупреди шофьора, че той излиза от лентата. Съдът е установил, че участъкът не е бил с необходимите сертификати за годност“, заяви адвокатът на близките на загиналите Николай Димитров пред БТВ.

Последвайте канала на

Мая Йорданова
39

Свързани новини