Движението беше блокирано с часове, но случайно или не един доктор се оказва на мястото на инцидента.
Неврохирургът в УМБАЛ Бургас д-р Светослав Тодоров пътува към София, когато вижда катастрофата. За миг не се замисля, спира и помага.
Д-р Тодоров извършва бърз преглед на пострадалия, който е с черепно-мозъчно нараняване, затруднения в дишането, но в съзнание и адекватен.
По думите му в такива ситуации трябва много добре да знаеш какво да правиш, но и какво да не правиш. Със своите действия, той успява да съкрати времето за работа на колегите си.
Това не е първият път, в който д-р Тодоров се оказва случайно на място на инцидент и помага на ранени при катастрофи.
Д-р Светослав Тодоров напомня колко важно е всеки автомобил да бъде оборудван с аптечка, светлоотразителна жилетка и триъгълник и споделя правилото на четирите „О-та“ при инцидент.
Обяснява си огромния пътен травматизъм с човешкото неблагоразумие. По думите му в голяма част от случаите хората имат вина за настъпването на пътните инциденти.
Верижна катастрофа между четири автомобила и камион на магистрала „Тракия“ при Пазарджик взе жертва в съботния ден. Трима са ранени, един от тях е с опасност за живота.
„Около 7 ч. преди Пазарджик автомобилите започнаха внезапно да спират с аварийни светлини. Не след дълго аз също ги пуснах и след няколкостотин метра видях една наистина тежка катастрофа, няколко преобърнати автомобила, жена, която беше загинала и тежко пострадал човек, който имаше най-сериозна нужда от помощ. Полицаите вече бяха там и бяха повикали екипите на Спешна помощ“, разказва лекарят пред БТВ.
„Част от хората и самият пострадал искаше да бъде преместен, това е противопоказано, защото могат да се случат по-сериозни неврологични усложнения, ако той е със счупени прешлени, както впоследствие се оказа. Изчаках екипите на ЦСМП, оказах психологична подкрепа, която в този момент е съществена и съветвах хората какво да правят, за да не допуснем грешки. Преместването беше, когато дойдоха екипите. Поставих шийната ръка и с помощ на хората го сложихме на спиналната дъска и той беше въведен в линейката. Повикаха втора линейка за по-леко пострадалите и се питах да помогна и на тях в линейката“, казва д-р Тодоров.
„През 2017 г. отново на АМ „Тракия“ пътувахме с мой колега на почивка и станахме свидетели отново на преобърнат автомобил. Тогава може би инцидентът беше още по-пресен. За съжаление бяха пострадали три момичета, едното от тях беше загинало. Момичето, на което оказахме най-съществената помощ, се запознахме и поддържаме контакт. За щастие тя оцеля, беше с тежка черепно-мозъчна травма, с гръбначно-мозъчна травма. Имахме удоволствието да се запознаем с колегата с това момиче, което днес е живо и здраво и се развива“, разказва неврохирургът.
„На първо място е обезопасяването за нас самите, да спрем на безопасно място, да пуснем авариен сигнал, да облечем светлоотразителна жилетка, да сложим триъгълника и тогава да помагане на хората. На второ място е да оценим състоянието на пострадалия, на трето място – обаждането на 112. Много хора го правят на първо място, което не е редно. Трябва да знаем броя на пострадалите, основните им наранявания, за да дадем точната информация и от ЦСМП да бъдат подготвени и да знаят колко линейки да изпратят. На четвърто място – оказване на първа помощ, превръзки на активно кървящи рани, имобилизация, преместване на пострадалия“, съветва неврохирургът.
„Да, ние не шофираме по идеалните пътища, нито се разхождаме по идеално маркираните пешеходни пътеки, но живеем в този свят и трябва да се съобразим с него. Трябва да бъдем изключително разумни. Ако човек шофира с нормална скорост, в трезво състояние е, спазва правилата за движение, ограниченията, цветовете на светофара и пешеходците бъдат разумни и се оглеждат преди да пресекат, инцидентите биха намалели“, коментира д-р Светослав Тодоров.
)