"Спадането на цените на суровините и по-добрите условия за снабдяване могат да послужат като буфер срещу геополитически шокове", каза в изявление главният икономист на Световната банка Индермит Гил.
В същото време цените на енергията се очаква да паднат с 6 на сто през следващата година и с още 2 на сто през 2026 г., според данните в доклада на базираната във Вашингтон финансова институция.
Излишъкът в производството на петрол би трябвало да доведе до спад на цените на суровините до ниво от преди пет години, прогнозира Световната банка в свой нов доклад, цитиран от Франс прес, педаде БТА.
Въпреки този очакван значителен спад, цените на суровините да останат с близо 30 на сто над средното им ниво за петте години преди пандемията от КОВИД-19, която започна през 2020 г.
Очакваното пренасищане с петрол "е толкова голямо, че би трябвало да ограничи ефектите върху цените (на суровините) от евентуален по-широк конфликт в Близкия изток", добавя Световната банка.
Световната банка очаква цените на храните да паднат с 9 на сто (до края на, бел. авт.) тази година и с още 4 на сто през 2025 г., до около 25 на сто над нивата, наблюдавани в периода 2015-2019 г.
Тези два фактора обаче няма да помогнат "за облекчаване на стреса от високите цени на храните в развиващите се страни, където инфлацията върху тях е двойно по-висока от тази в развитите икономики", добави той.
"Следващата година се очаква глобалното предлагане на петрол да надхвърли търсенето средно с около 1,2 милиона барела дневно", пише в доклада, като се отбелязва, че такъв излишък е наблюдаван само два пъти преди това - през 1998 и 2020 г.
Световната банка обяви също, че очаква няколко страни, които не са членки на Организацията на страните износителки на петрол (ОПЕК), да "увеличат (своето) производство на петрол", подхранвайки излишъка и допринасяйки за спада на цените на суровините с почти 10 на сто до края на 2026 г.
Според доклада, една от основните причини за този излишък е заради "голяма промяна", която се извършва в Китай, където търсенето на петрол стагнира в резултат на нарастващите продажби на електрически превозни средства, нарастващото търсене на камиони, работещи с втечнен природен газ (LNG) и забавянето на промишленото производство.
)