Разнообразие
Сигурност
България е от ключовите локации в доклада. В българското проучване взимат участие 1000 анкетирани – 52% мъже и 48% жени, отговаряйки на 27 въпроса.
Въпреки дигитализацията, значителен процент от потребителите не са готови да се разделят с кеша. 63% от анкетираните се тревожат от перспективата за безкасово общество, а 44% от тях искат да имат възможността да плащат в брой дори за онлайн покупки.
Иван Петров, генерален мениджър на офиса на Paysafe в страната сподели, че инфлацията се е отразила на спестяването:
Особено важна в случая е сигурността. 17% от българите са се отказали от продуктите в пазарската си количка, ако личните им данни не са в безопасност.
Социалните мрежи също се утвърждават като място за покупки. 38% от потребителите купуват чрез платформи като Instagram, TikTok и Facebook няколко пъти годишно, а този процент е особено висок в Латинска Америка (48%).
„Растящите цени на стоки и услуги всъщност водят до намалена способност на потребителите да спестяват, въпреки това има доста положителен сантимент.“
„Сигурността стимулира решението за покупка онлайн“, споделя Джакомо Остин, вторият генерален директор на Paysafe Bulgaria, на представянето на проучването. Той разказа, че българите са по-склонни да плащат чрез сертифицирани платформи, в които са сигурни. За пример даде PayPal, които са сертифицирана онлайн платежна система. Той наблегна на това, че в една страна винаги ще има хора, които имат различни предпочитания за плащане, но дигиталните портфейли набират популярност.
През 2024 г. потребителските навици се променят драстично в отговор на високите разходи за живот, като инфлацията влияе на начина, по който хората харчат, спестяват и плащат. Това показва новото проучване на Paysafe - „Портфейлът отвътре: Как потребителите харчат и спестяват през 2024 г." Изследването е проведено от Sapio Research от името на Paysafe в месеците май и юни 2024 г., сред 14 500 потребители над 18 годишна възраст в Европа, Северна Америка и Латинска Америка.
Както в България, така и по света тенденцията е една и съща – все повече потребители откриват позитивните страни на дигиталните разплащания най – вече заради удобството, което предоставят те. Докладът на Paysafe показва нарастващата популярност на иновативните технологии, свързани с плащанията, като носими устройства и изкуствения интелект. Почти една трета от потребителите (32%) вече използват носими устройства, като смарт часовници, за да извършват плащания, а сред най-младите (Gen Z) това е предпочитан метод – 11% от тях плащат чрез носимо устройство, предава businessnovinite.
Потребителите търсят разнообразие в методите на плащане, докато пазаруват онлайн. В България дебитните карти остават водещ метод за тази година в сравнение с 2023г. 73% от българските потребители потребителите използват този метод по-често от преди.
Проучването ясно показва, че потребителите искат разнообразие и сигурност в начините на плащане. Докато традиционните методи за плащане остават популярни, новите технологии като дигиталните портфейли и изкуственият интелект започват да играят важна роля в оформянето на бъдещето на финансовите транзакции.
Съществува потенциал AI да подобри сигурността и персонализацията на плащанията, но голяма част от потребителите остават скептични към използването му. По-старите поколения особено се тревожат от участието на AI в плащанията, като 33% от хората над 60 години се чувстват неудобно от идеята. Като в България тези данни са съответно 21% са „за“, а 26% против.
39% от българите успяват да спестят по-малко от 6% от доходите си всеки месец, а 15% не успяват изобщо. Тези данни са най-ниските за Европа. Българите основно харчат парите си за храна. Увеличени са и разходите за комунални услуги и наем, като 66% от анкетираните споделят, че харчат повече за хранителни продукти, докато 57% съобщават за увеличение на сметките за електричество и вода. 58% печелят толкова, колкото да покриват разходите си, много от анкетираните споделят, че живеят от заплата до заплата.
Въпреки високите разходи, потребителите не само се адаптират към новата икономическа реалност, но и търсят начини да подобрят своето финансово състояние. 51% от българите очакват повишаване на приходите си с около 10% в следващите 5-10 години. Това особено важи за младите поколения – 78% от представителите на Gen Z (поколението, родено между 1997 и 2012 г.) вярват, че ще постигнат финансова стабилност в ранна възраст.
)