Първите резултати показват, че пътниците са прекарали средно наполовина по-малко време в проверки на летищата както при заминаване, така и при пристигане. По време на пробния период е било засечено само едно неправилно цифрово удостоверение.
Първоначалният план е бил системата да бъде тествана от 5000 души, но в крайна сметка само 1500 души са изтеглили необходимото приложение. От тях 763 пътници действително са получили цифрово удостоверение за пътуване.
Експериментът с използването на цифров паспорт на летище "Схипхол" (Schiphol) в Амстердам се смята за успешен. Пътниците са преминавали средно два пъти по-бързо, отколкото с обикновен паспорт, съобщава нидерландският вестник "Парол". Това е първият по рода си експеримент в света.
В продължение на три месеца пътници са летели между летище "Схипхол" в Нидерландия и летище "Монреал" в Канада с цифрово удостоверение за пътуване. Те е трябвало да сканират с мобилния си телефон чипа в паспорта си до три дни преди полета, да попълнят списък с данни и да си направят строго регламентирани селфи и клипче. Ако нещо не е било наред - например липсваща виза или неплатени глоби за нарушения на правилата за движение по пътищата - това е ставало ясно вкъщи. Властите са проверявали данните и евентуални проблеми са били решавани още преди пристигането на летището.
След успешна дигитална проверка потребителите са получавали дигитален пропуск. Те са можели да преминат през паспортния контрол на летищата и да се качат на самолета, като просто покажат лицето си. Въпреки това обаче е трябвало да носят физическите си паспорти със себе си, пише БТА.
Експериментът е подготвян в продължение на години, като в него участват авиационната агенция на ООН (ICAO), правителствата на Нидерландия и Канада, двете летища и авиокомпаниите Ка Ел Ем (KLM) и "Еър Канада" (Air Canada). Експериментът не тръгва съвсем гладко. Двустранното откриване на "Схипхол" с участието на министри от двете страни беше отменено в последния момент миналата година. Съобщава се, че това не е било свързано с технически проблеми, а с разногласия по правни въпроси и въпроси, свързани с неприкосновеността на личния живот.
Много от пътниците не са могли да получат цифровото удостоверение, тъй като чипът в хартиения им паспорт не е реагирал правилно. За сканирането на чипа със смартфон са били необходими средно 2,5 опита. Направата на добро селфи и видеодемонстрацията също са се оказали пречка за много пътници.
Международната организация за гражданска авиация се надява, че в крайна сметка цифровият паспорт ще се използва на всички големи международни летища, в съответствие с едни и същи стандарти, точно както в момента се използват физическите паспорти.
Според нидерландското правителство цифровото пътническо удостоверение е неизбежно, "като се има предвид глобалното увеличение на броя на пътниците, натискът върху пазара на труда и очакванията на пътуващите", обявиха вече бившите заместник-министри Ерик ван дер Бург (правосъдие и сигурност) и Александра ван Хюфелен (цифровизация) пред парламента миналата седмица в последния си работен ден. "Цифровото пътническо удостоверение може да намали времето за обработка на пътник на границата", пишат те. В резултат на това натискът върху персонала ще намалее и това ще се усети при чакането на опашки.
Засега не може да са каже кога цифровите паспорти биха могли да се превърнат в стандартна практика. Възможно е да се търсят комбинации с дигитални "портфейли" като тези на "Гугъл" (Google) или "Епъл" (Apple) и европейска цифрова идентичност (EDI), за която Брюксел даде зелена светлина по-рано тази година.
)