"В краткото време изложих четири основни проблема, възникнали в мандата на Комисаря, пред земеделския сектор:
Цялата европейска земеделска общност, включително в България, се смята за сериозно засегната от всички последствия след приемането на Зелената сделка и от решенията, провокирани от военния конфликт и руската агресия в Украйна.
Това заяви Десислава Танева от ГЕРБ-СДС по време на работна среща с европейския комисар по въпросите на селското стопанство Януш Войчиеховски с членове на Комисията по земеделието, храните и горите в 49 НС и Представителството на ЕК в България.
Въпросът ми към Комисаря в тази връзка беше има ли изготвени от администрацията на Комисията анализи, предложения, екстраполации, варианти на нова ОСП след 2027 година и да се представят за дебат. Как да продължи подпомагането и да са изравнени субсидиите между ДЧ, как да се екологизираме всички в еднаква степен, така че да не влияем помежду си на конкурентоспособността.
ЕС се деиндустриализира сам. Същото става и със земеделското производство. От сектора излязоха стопанства. Сами оскъпяваме производството си, а се търгува по действащи от години търговски споразумения. Очевидна е необходимостта от оценка на действащите търговски споразумения и предоговарянето им. ЕС наложи и налага най-високите стандарти на производство на храни, прие и наложи най-амбициозните екологосъобразни земеделски практики, но всичко това повиши разходите на производителите. Тези високи стандарти на производство трябва да намерят отражение в актуализация на търговски споразумения. А да се въздържаме от административна намеса на пазара, от вземане на неоценени по въздействето си решения. Защото няма по-добро решение за потребителя от свободния пазар, равнопоставен, защитавайки всички по агрохранителната верига.
Комисар Войчиеховски каза, че реформата в ОСП е в резултат на политически компромис. България е важна страна в ЕС по отношение на селското стопанство и осигуряването на продоволствената сигурност в целия ЕС, особено в тези трудни времена. Трябва да имаме по-голям бюджет за Общата селскостопанска политика, защото при настоящия не е възможно да се работи, когато европейското членско на Украйна стане факт. Но дебата за новата ОСП ще е на следващата Комисия, формирана след евроизборите/. Все още нивата на подпомагане са различни и е крайно време да се предприеме необходимото, така че и стопаните, и пазарите във всички страни-членки да се радват на едни и същи равнопоставени условия. Така че в бъдеще какво предстои е въпрос на новия регламент, както и по отношение на ДЗЕС 6 и ДЗЕС 7. Важно е да се знае, че ще се оказва подкрепа на стопаните и вносът от Украйна няма да намали конкурентоспособността."
Озеленяването на новата ОСП – нямаше достатъчно анализи оценки на въздействието върху сектора, въз основа на които да се убеди общността, че това е в тяхна и обществена полза. Зелената сделка не беше нито разбрана от фермерите поради недостига на време, нито достатъчно остойностена, за да не повлияе на тяхната конкурентоспособност. Последствията от това са – увеличена себестойност, увеличена административна тежест до невъзможност за прилагането на новите зелени изисквания. Като резултат на тази невъзможност и реакция - спешни дерогации по ДЗЕС за 2024 г.
Трябва да започне дебатът за новата ОСП след 2027 год. Украйна ще бъде член на ЕС съгласно действащото Споразумение от 2014 год. и ще влезе с най – огромните ресурси за селскостопанско производство. Няма представени дори визионерски решения как да продължи ОСП в новия ЕС, с какви цели и на какви обществени нужди следва да отговори, следва да отговори, с категорично първи приоритет на ЕС политиката по сигурността, с неравнопоставеността на подпомагането в старите и новите ДЧ. Не са представени на обществен дебат анализи на ресурси, стандарти на производство, варианти и модели на подкрепа с екстраполации за страните членки.
Руската агресия в Украйна и продължаващия военен конфликт - решение на ЕК за либерализиране на търговията със селскостопански стоки при действащо споразумение от 2014 г. за присъединяването на Украйна към ЕС, включващо и задълбочена и всеобхватна зона за свободна търговия. Дерогираха се тарифни квоти и мита, години преди това да стане задължително по това Споразумение и преди уеднаквяване на стандартите на производство. Пазарът се срина, неравнопоставени са операторите на него, стана неуправляем и невъзожна за прогнозиране бизнес средата. Най – засегнати страни бяха съседните на Украйна страни, от Източна Европа. Каналите за реализация на продукцията от ЕС и страните от черноморския басейн бяха под напрежение, някои се промениха.
Въпросът ми към Комисаря в тази връзка беше планира ли ЕК в настоящата ОСП да направи значителни промени в условията и стандартите на ДЗЕС и екосхемите с цел да бъде поносимо и възможно за фермерите? Защото сегашната дерогация с Регламента от 14.05. за ДЗЕС е само за 2024 год. и не удовлетворява стопаните.
)