Губим над милиард лева годишно без сухопътен Шенген

55

Той обясни и защо изчакването на ГКПП „Кулата“ е 2 часа, а на границата с Румъния – 16. „В единия случай (бел. ред. с Румъния) имаме две европейски държави, които не са част от Шенгенското пространство. В случая с Гърция – една от страните е част от Шенгенското пространство. Натоварването на границата при тях е неправопропорционално и зависи до голяма степен в пиковите периоди на пристанищата. На Русе нямаме изчакване под 10 часа и това са осреднени цифри за двата пункта с Румъния“.

"Над 1 милиард лв. са директните загуби за българската икономика и допълнителните разходи за българските транспортни предприятия. Това се отразява на нас като потребители. Това е причината стоките за бита да са с процент завишение, спрямо всички тези, които можете да купите в Западна Европа. Общият загубен приход за бюджета на България е малко над 300 млн. лв.", обобщи Николай Рашков.

Над 1 млрд. лв. е загубата за българската икономика от недопускането на страната ни в сухопътния Шенген. Експертният доклад по темата, представи в БТА Николай Рашков, представител на българския транспортен бранш и експерт към Европейската комисия. Данните се отнасят до три от основните гранични пунктове на страната, през които преминава товарен трафик. Това са "Дунав мост" 1 и 2 и ГКПП „Кулата“.

Подробният анализ ще бъде сведен до вниманието на Министерство на финансите, Министерството на икономиката, Министерството на транспорта, както и до всички български представители в Европейския парламент. „Държавната политика трябва да е в Брюксел да се изпращат наистина подготвени на тема „Транспорт“ хора. Транспортът е стратегическа индустрия, от която имаме огромна полза. Тук ще бъде изборът дали ще развиваме този бизнес в България, или той няма да има почва за развитие“, заяви Рашков.

Времето за престой и чакане по граничните пунктове е голям проблем и заради пропуснатия акциз за България под формата на допълнителни километри, които не са реализирани.

Само на „Дунав мост“ 1 загубата на годишна база е 288,5 милиона лева.

Той уточни, че представеният от Николай Рашков сценарий е балансираният вариант. „Направихме и агресивен сценарий, който според нас, повече се доближава до реалността. Цифрите са изключително обезпокояващи“, предупреди Арабаджиев.

„Наблюдава се и загуба на интерес към шофьорската професия. Тя става все по-неатрактивна: заради периодите на голямо изчакване, съчетани с липса на базови битови условия за водачите“, посочи още Рашков.

„От тези данни зависи хлябът на над 80 000 семейства, които трябва да защитим. Очакваме активни действия от всички институции и от българските представители, които ще отидат в Европарламента. Очакваме да припознаят темата без деление на партиен принцип!“, призова Йордан Арабаджиев.

Най-натовареният пункт е „Капитан Андреево“, но той е изключен от сметките, тъй като е външна граница на ЕС, тоест не попада в Шенгенското пространство, уточни Николай Рашков . По информация на колегите му превозвачи, обаче, чакането на този пункт към днешна дата стига до 52 часа.

Последвайте канала на

Теодора Павлова
55

Свързани новини

Водещи новини

Губим над милиард лева годишно без сухопътен Шенген | Новини.бг