Първият български еврокомисар: Защитата на потребителите е индикатор къде се намира обществото ни

88
Първият български еврокомисар: Защитата на потребителите е индикатор къде се намира обществото ни
© Bulphoto/архив

"В Европа в голямата си част потребителските организации възникват след Втората световна война, когато се развихря черен пазар на спекула и глад, и хората се мобилизират, за да могат да защитят своите интереси. Това е много показателно, че е необходим граждански натиск", посочи тя.

"В момента в Народното събрание у нас има законопроект за колективните искове, който следя с голямо внимание. Ако мине на второ четене, без да бъде осакатен, това ще бъде много силно оръжие в ръцете на потребителите, защото тогава наистина компаниите ще почувстват какво означава да са заплашени от тежки санкции", каза още Кунева, като припомни, че колективният иск присъства много силно в САЩ. В Европа по думите й изключително силно се лобира този закон да не се случи в отделните държави, защото той не е в интерес на големите компании.

"Да търсиш правата си изглежда уморително и неблагодарно понякога, но това е начинът нещата да започнат да се променят. Ако например 10 000 потребители с нарушени права успеят заедно с един колективен иск да осъдят един производител на стоки, дали той ще повтори същото нарушение", попита риторично тя.

"Нелоялните търговски практики, профилирането за това кой в каква ценова ниша може да бъде обслужван, тоест да те следят през социалните мрежи, е една от големите опасности, особено сега с изкуствения интелект", коментира тя част от предизвикателствата днес.

"Правата на потребителите са гражданско право. През 2009 година аз вложих много усилия, за да може защитата на потребителите да се включи в Лисабонския договор, който държи Европейския съюз заедно и който определя общите цели, общите политики", каза тя.

Меглена Кунева сподели, че й е било много приятно да работи по темата за защита на потребителите, защото тя е свързана с грижа.

"Темата за потребителите и тяхната защита е икономически много силна, многозначителен индикатор е къде се намира обществото ни и как държавата гледа на задължението си", коментира в интервю за БТА първият български еврокомисар Меглена Кунева, чийто ресор беше именно защита на потребителите. Като признание за активността и работата си в него, през 2008 година тя стана "Еврокомисар на годината" и "Европеец на годината".

На 15 март отбелязваме Световния ден на потребителя. Традиционно различни инициативи ни припомнят основните ни права при покупката на стоки и ползването на услуги и как най-добре да ги упражняваме.

Меглена Кунева изтъкна, че голяма част от брутния вътрешен продукт на европейско ниво се дължи на това, което всички ние като потребители влагаме в икономиката, и този процес е още по-интензивен сега заради високия дял на услугите.

По думите й дали ще имаме силни организации, зависи от нашето желание и готовност да се обединяваме: "В България това, което ме притеснява, е, че дори когато сме започнали нещо хубаво, нямаме търпение да се грижим достатъчно дълго и отговорно за него, за да може то да даде плодове, а когато сме заедно, сме сила".

По думите й фактът, че защитата на потребителите е призната на европейско ниво като неотменно гражданско право в повечето страни, дава много силен тласък на националните законодателства и администрации, и повече самочувствие на гражданските организации да продължат усилията си по темата.

С развитието на икономиката, свободното движение, глобализацията, значението на потребителската защита нараства все повече и придобива нови измерения.

Само преди два дни Европейският парламент подкрепи по-строги правила на ЕС за безопасност на играчките и същевременно одобри законодателен акт за изкуствения интелект, който гарантира безопасността и зачитането на основните права, като същевременно насърчава иновациите.

Според Меглена Кунева у нас се говори малко за защита на потребителите и институциите изостават в това чрез диалог помежду си да правят обща политика, а не сегментирана. А като граждани трябва да сме достатъчно настойчиви при упражняването на правата, които ни дават законите.

Тя даде пример с "горещата" тема за мобилните услуги, като посочи, че сме защитени в отношенията си с операторите, ако правилно прилагаме законодателството - имаме право на своя иск, на защита на правата си, включително и по съдебен път.

"Да се грижиш за хората според мен е едно от най-хубавите неща, когато си ангажиран с политика, поне аз така го чувствам", заяви първият български еврокомисар.

Последвайте канала на

Десислава Станева
88

Свързани новини

Sponsor Header image
Sponsor Footer image

Водещи новини

Първият български еврокомисар: Защитата на потребителите е индикатор къде се намира обществото ни | Новини.бг