Година след най-страшната влакова катастрофа в Гърция

19
© gettyimages

„Влаковете ще възобновят движението си при максимално високо ниво на безопасност“, заяви гръцкият министър-председател Кириакос Мицотакис няколко седмици след катастрофата.

„Не си научихме урока и не действахме“, каза Костас Лакафосис, следовател по инцидента, нает от близки на жертвите. „За съжаление, железницата не е в по-добро състояние“.

След като 57 души загинаха в най-тежката влакова катастрофа в Гърция преди година, правителството обеща да подобри системата, която се разпада, след като десетилетия не й е било обръщано нужното внимание, предаде Ройтерс.

Гръцкото министерство на транспорта посочи пред Ройтерс, че прилага цялостен план за обновяване на железниците, както и че има значителен напредък в подобряването на железопътната безопасност въпреки големите щети, причинени от наводненията в Гърция през септември.

Дистанционното управление на влаковете и системите за комуникация, задължителни според законите на Европейския съюз, все още не функционират, отбелязват служители пред Ройтерс. Броят на служителите на главния железопътен оператор на Гърция е намалял след катастрофата, а останалите служители очакват ново обучение. Липсата на реформа в управлението на гръцките железници забавя напредъка, коментират те.

Една година по-късно експерти по катастрофи и железопътни служители казват, че малко е направено за значителното подобряване на безопасността на влаковете въпреки все повечето доказателства, че системните недостатъци са част от причините за инцидента.

Междувременно скърбящите семейства и оцелелите настояват за отговори, пише БТА.

ОСЕ разполага с 640 служители, което според синдикатите е по-малко отколкото през 2023 г. и наполовина в сравнение с 2013 г. Компанията планира да наеме 90 души в следващия месец и до 500 души в скоро време, каза Терезакис и допълни, че в ОСЕ работят 0,4 служители на километър железопътна линия, което е почти наполовина на средното за ЕС.

Панайотис Терезакис, ръководителят на Гръцката железопътна инфраструктурна компания ОСЕ, която управлява железопътната мрежа, твърди, че тя е безопасна. ОСЕ монтира 300 инфрачервени камери в тунели след катастрофата и напредна при поставянето на системи за безопасност. Терезакис призна, че трябва да се направи повече.

Ситуацията притеснява експертите, които посочват, че гръцката железопътна мрежа е предразположена към бъдещи инциденти, докато безопасността не бъде подобрена.

„Това е железопътна система, която е в упадък в последните 15 години. Не можете да я възродите за година“, каза той пред Ройтерс, като добави, че бюрокрацията продължава да бъде голяма пречка. „Аз имам диплома за инженер. Не съм Бог“.

Последвайте канала на

Росица Валентинова
19

Свързани новини