)
„За първите три години по програмата са публикувани повече от 200 научни изследвания във водещи научни издания“, отбеляза проф. Цоков.
„Разработваният от INSAIT езиков модел, базиран на изкуствения интелект – BG GPT, може да има важно приложение и в полето на киберсигурността, и в развитието на стратегически сектори като образованието“, посочи още Галин Цоков.
„Тези локации като Националния STEM център са места за иновационен обмен, в които се създават нови решения“, коментира още проф. Цоков.
С инвестиция от 37 млн. лева ще бъде изграден Национален STEM център. Благодарение на доброто сътрудничество между Министерството на образованието и науката и Министерството на иновациите и растежа той ще бъде ситуиран в София Тех Парк. Това стана ясно от думите на министър Галин Цоков по време на форум за иновации и отбрана.
В своето изказване той обърна внимание и на проектите, които се реализират в института към Софийския университет – INSAIT, както и дейността на Центровете за върхови постижения.
Конференцията „Нарастващи нужди от подкрепа на отбранителната индустрия и възможности за иновации“ е първото събитие от календара за отбелязване на 20-ата годишнина от присъединяването на България към НАТО. Форумът бе организиран от Министерството на отбраната, съвместно с Министерството на иновациите и растежа и Министерството на икономиката и индустрията.
По думите му с локализирането му в Тех Парка не само ще се оптимизират разходите, тъй като държавата няма да инвестира в закупуването на отделен терен, но и ще се насърчи технологичния обмен и надграждането на екосистемата в него.
Той акцентира и на важността на подготвения Закон за научни изследвания и иновации и инструментите в него за насърчаване процеса на иновациите, изследванията и иновациите.
Той говори и за важността на образованието и научните изследвания в контекста на отбраната. МОН финансира Национална научна програма „Сигурност и отбрана“, която е със срок на действие от 2022 г. до 2025 г.
Той изтъкна и важността на темата за развитие на киберсигурността, която също попада в обхвата на програмата, както и изследванията за реакция и справяне с природни бедствия.
Той съобщи, че вече са създадени и пет иновационни лаборатории между български училища.
Прегледът на резултатите дотук показва, че когато има синергия се постигат високи резултати в приложните изследвания, подчерта министърът.
Целта ни е в тях да си сътрудничат и училищата, които нямат иновации, за да се заразяват те от техния пример и да се убеждават от практиката, че иновациите мотивират и развиват мисленето на учениците, обясни просветният министърът.
Последвайте канала на