Определението на ВАС по административно дело № 11381 от 2023 г. е окончателно.
По изложените съображения прекратителното определение следва да бъде отменено и делото да се върне за продължаване на съдопроизводствените действия.
След като носи белезите на административен акт, становището по ЕО може да бъде предмет на съдебна проверка за законосъобразност по силата на чл. 120, ал. 2 от Конституцията на Република България.
Върховният административен съд отмени определение № 7734 от 14.09.2023 г. по административно дело № 4409/2023 г. на Административен съд София - град и върна делото за съдебния състав за продължаване на производствените действия. С омененото определение на първоинстанционния съд е оставена без разглеждане жалба на Сдружение за дива природа „Балкани“ срещу писмо на министъра на околната среда и водите и е прекратено производството по делото, съобщават от пресцентъра на ВАС.
В писмото е посочено, че за инвестиционен проект „Подобряване на трасето на Лот 3.2 на АМ „Струма“ е проведена процедура по ОВОС, в рамките на която е извършена процедурата по ОС с предмета и целите на опазване на защитените зони от екологичната мрежа Натура 2000 и процедурата е приключила с Решение по ОВОС №3-3/2017 г. на министъра на околната среда и водите, с което се одобрява осъществяването на инвестиционния проект. В писмото е отбелязано, че влязлото в сила Решение по ОВОС №3-3/2017 г. е достатъчно основание за одобряване на проекта за ПУП-ПП.
Върховните съдии от касационната инстанция не споделят извода на първоинстанционния съд, че процесното писмо е само едно становище като етап от цялостната процедура по изготвяне и приемане на изменението на ПУП. Становището по ЕО е крайният завършващ акт на едно специално нормативно регламентирано производство. Аналогично на правния статус на решението по ОВОС и на решението по оценката за съвместимост (ОС) по смисъла на чл. 31 от Закона за биологичното разнообразие (ЗБР), за които по силата на закона е предвидено самостоятелно съдебно обжалване.
Екологичната оценка също е предмет на специална нормативна уредба в Глава шеста от Закона за опазване на околната среда (ЗООС) и в Наредбата за условията и реда за извършване на екологична оценка на планове и програми (НУРИЕОПП (наредбата). Извършването на екологичната оценка е част от процедурата за изготвяне и одобряване на ПУП, като оценката е част от устройствения план, съгласно чл. 125, ал. 6, изр. второ от ЗУТ. Правният ефект на становището по екологична оценка има характера на самостоятелно решение на административен орган, което рефлектира в правната сфера на възложителя, на лицата, чиито инвестиционни предложения са включени в изменението на плана, на засегнатата по смисъла на § 1, т. 25 от ДР на ЗООС общественост, каквито в случая са жалбоподателите.
Предмет на производството пред АССГ е писмо изх. № ЕО- 8/13.03.2023 г. на министъра на околната среда и водите до председателя на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“, с копие до Министерство на регионалното развитие на благоустройството. В него е потвърдено, че не се изисква процедура по екологична оценка (ЕО) и оценка за съответствие (ОС) за проект ПУП-ПП за доизграждане на ПВ „Кресна“ /пътна връзки № 4, 5 и 6/ на км 401+691,90 по километража на АМ Струма на Л. 3.2=397+000 по километража на АМ Струма, Лот 3.3, попадащ в обхвата на Лот 3.2, землище на гр. Кресна.
)