Това стана ясно по време на церемония за награждаване на отличените в конкурса „Медиатор на годината“ от министъра на образованието и науката проф. Галин Цоков.
„Медиаторите са ключов елемент в общите ни усилия по връщане и задържане на децата в клас и затова за мен беше много важно да променим механизма и регламента на тяхната работа, за да гарантираме устойчивост“, подчерта министър Цоков.
Той обърна внимание и че след направените нормативни промени, ще се позволи на повече училища да назначат медиатори със средства и от бюджета си, а финансиране ще се използва както от новия проект „Успех за теб“ с европейско финансиране.
За учебната 2023/2024 г. са назначени общо 1 184 медиатори в цялата страна, стана ясно по време на събитието. „Благодаря на всеки един от тях, за ежедневната им борба, за да останат децата в класната стая“, обърна се министър Цоков към тях.
По време на церемонията Веселин Сандев от 1-во НУ "Христо Смирненски" в град Омуртаг, бе обявен за „Медиатор на годината“.
Всяка година МОН се стреми да увеличава средствата за работа с уязвими групи, които получават училищата допълнително, като през 2021 г. те са били около 30 млн. лева, за 2022 г. са над 34 млн. лв., а през 2023 г. надхвърлиха 36 млн. лева.
За първи път медиаторите са включени в обхвата на Колективния трудов договор за системата на предучилищното и училищното образование. Тяхната дейност вече е и нормативно регламентирана в Наредбата за финансирането на институциите в системата на предучилищното и училищното образование и така училищата получават средства за възнаграждения на хората, които подпомагат учителските колективи, грижат се за връзката между семейство и училище и за включването на децата ежедневно в образователния процес.
Събитието се проведе в МОН и се организира от Центъра за междуетнически диалог и толерантност „Амалипе“. В Колективния трудов договор е записано, че за длъжностите „образователен медиатор“ и „помощник на учителя“ и други, които подпомагат учителските колективи, трябва да се изплащат не по-малко от 105% от минималната работна заплата, за която има средства в бюджета на училището.
До този момент тяхната дейност се финансираше по различни проекти, а през 2023 г., поради изчерпано финансиране и липса на действия имаше реална опасност тяхната работа да спре. Благодарим, че спасихте професията ни и за толкова кратки срокове направихте всички стъпки, за да бъдем истинска част от системата на образованието, обърна се председателят на УС на Център „Амалипе“ Деян Колев към министър Цоков.
Той подчерта и важността на работата в екип между медиаторите и представителите на институциите в екипите, които работят в рамките на междуинституционалния Механизъм по обхващане, включване и предотвратяване на отпадането от образователната система на деца и ученици в задължителна предучилищна и училищна възраст. През последните шест години в клас са върнати около 80 000 деца, като 50 000 от тях са се задържали трайно в училище, а голяма роля за това има и работата на медиаторите.
Призове получиха още петима медиатори за работата си с деца и родители от страната - Радослава Спасова, Диана Царибродска, Ивета Иванова, Силвия Павлова и Атанас Атанасов. Проф. Галин Цоков връчи и плакет на МОН на Деян Колев за цялостната му дейност и последователни усилия за развитие на мрежата от медиатори в цялата страна.
Министърът благодари на него и на екипа на Центъра за съвместната работа по отношение на осигуряването на достъп до образование за всяко дете и ученик и работата с родителите. За своя труд и усилия за образователна интеграция медиаторите бяха приветствани и от Лало Каменов, директор на Центъра за образователна интеграция да деца и ученици от етническите малцинства.
Той поздрави учениците за предстоящата ромска Нова година, а също и арменската общност, които я посрещна на 6 януари. След награждаването ученици от СУ "Христо Смирненски" в Гулянци представиха традиционни обичаи за отбелязването на ромската Нова година и сурвакаха ръководството и експертите от МОН.
Гости на тържеството бяха заместник-министрите Емилия Лазарова и Мариета Георгиева, началникът на кабинета на министъра Наталия Михалевска, директорът на дирекция „Приобщаващо образование“ Грета Ганчева, както и представителите на Българо-швейцарската програма за сътрудничество Томас Щауфер и Теменужка Кутевски.
С тези средства може да се изплащат допълнителни трудови възнаграждения за служители, включени в екипите за обхващане и задържане в образователната система на деца и ученици, за заплащане на допълнителни учебни часове по български език в училищата и на допълнителни модули за деца, които не владеят български език, в детските градини. Те могат да се ползват и за наемане на персонал, ангажиран с мерки за подпомагане на достъпа до образование и предотвратяване на риска от отпадане от системата на образованието на децата и учениците от уязвими групи.
)