В дискусията от „БСП за България“ подчертаха, че приемането на законопроекта не трябва да бъде обосновано с формално изискване по Плана за възстановяване и устойчивост, а с реалните нужди на българската икономика.
Депутатите приеха на първо четене промени в Закона за професионалното образование и обучение. Законопроектът беше гласуван със 119 гласа „за“, без гласове „против“ и с 33 – „въздържал се“.
Андрей Чорбанов от „Има такъв народ“ заяви, че е скептичен по отношение на промените. Аз съм скептичен доколко законът ще помогне за задоволяване на нуждите на страната със съответните професионални кадри. Това няма да разреши въпроса с липсата на професионални кадри в страната, добави депутатът.
В доклада се казва, че с промените се дефинират ясно елементите и съдържанието на държавния образователен стандарт за придобиване на квалификация по професии и се улеснява валидирането на професионални знания, умения и компетентности чрез усъвършенстване на законовите изисквания.
Ивайло Папов от „Възраждане“ попита защо законопроектът е продуциран от Плана за възстановяване и устойчивост. Той отбеляза, че се намалява броят на професиите, след което посочи, че половината от тях звучат абсурдно – ние учим хора „за директор на водопад“. Той заяви, че парламентарната група на „Възраждане“ няма да подкрепи законопроекта, отбелязва БТА.
Промените предвиждат въвеждане на компетентности, свързани с опазването на околната среда и с използването на информационните технологии; разширяване на възможностите за професионално обучение чрез въвеждането на обучение от разстояние в електронна среда за навършили 16 години; намаляване на административната тежест при лицензионните и регистрационните процедури; оптимизиране на работата на Националната агенция за професионално образование и обучение чрез осигуряване на междурегистров обмен, създаване на по-благоприятни условия за осъществяване на дейността на центровете за професионално образование.
Този законопроект третира конкретни проблеми и ги решава според нашите възможности. Това са належащи промени за синхронизиране на нашето законодателство, заяви Ирена Анастасова от БСП. Тя подчерта, че големият проблем за качеството на професионалното образование остава.
В доклада на Комисията по икономическа политика и иновации се посочва, че със законопроекта се предвижда изготвяне на нов списък на професиите за професионално образование и обучение, по който ще се осъществява обучение по широкоспектърни професии и се осигурява качество на професионалното образование и обучение.
)