Според него следващата година ще е много тежка в контекста на преговорите за сухопътен Шенген.
„Март месец, при смяната на полетните разписания, е по-лесно да се окомплектова и трафикът по шенгенските коридори. Австрия също пожела да изпрати експерти, които да помогнат на България и Румъния за влизане по въздух в Шенген. За сухопътните граници, има три конкретни условия, които съответстват с нашите искания – утрояване на мисията на Frontex по границите с Румъния. Втората – изграждане на непробиваема стена на външните граници на България и Румъния с Турция и Молдова, което при нас би отнело поне година. Най-важното и дискутираното – връщането на мигрантите”, допълни още Керемедчиев.
„Поетапното влизане не е безпрецедентен случай – самата Австрия така е влязла. Словакия последно така е влязла в Шенген. Основният казус тук обаче е, че и при двете страни периодът между двата етапа е бил кратък – 4 месеца. При нас и Румъния обаче нямаме конкретна дата за влизане по суша. Не виждам как до 2025 г. ще пречупим мнението на Австрия”, обясни той.
Трябва да уточним, че не говорим за частично влизане на България и Румъния в Шенген, няма такъв термин. Точният термин е „поетапно” – тоест от страни кандидати за Шенген, вече от март ще са страни членки на Шенген. Това заяви Милен Керемедчиев, бивш заместник външен министър, в ефира на Нова телевизия.
На въпрос какво значи приемането ни в Шенген по въздух и вода за нормалните граждани, той подчерта: „Нормално е да има по-малък ефект, отколкото би имало приемането ни по сухопътните граници. Ще продължат забавянията по сухопътните граници, но пък ще има улеснение за пътуването по въздух – без проверки до европейските точки. Преговорите трябва да продължат, но имаме да свършим още домашно.”
)