Това заяви Румен Ненков, бивш конституционен съдия в предаването “Денят на живо” по Нова нюз.
Президентът Радев преди години каза, че ще гони мутрите, аз не видях нищо такова. Обеща, че ще предложи промени в Конституцията. Но не разбрахме неговите предложения. Моят език е на обикновен експерт, който беше въвлечен пряко в процеса за промяна на Конституцията. Донякъде съм неудовлетворен от това, което излезе.
През 1997г. България беше многократно осъждана затова, че няма съдебен контрол върху посегателствата на човешките права. Нямаше диференцирани процедури за по-бързо приключване на делата. Тогавашният председател на парламента Йордан Соколов събра една друга от експерти, в която участвах и аз. Ние не бяхме обвързани с нито едно ведомство. Най-напред се обяви публично, че експерти ще бъдат поканени на обсъждане на идеите за промяна в Конституцията. Идеите ни се представиха и ние бяхме критични. Тогава зададох въпроса кои са вашите експерти, кой пише текстовете. Те ми отговориха: Ние сами си ги пишем. Депутатите сами са писали текстовете за промяна в Конституцията. Очаквахме проект, който да вземе предвид нашите бележки. Следващото ни събиране беше базирано на вече приетия проект за конституционни промени. Имаше доста неудовлетворяващи неща в него. Ден преди последното заседание на комисията получих приетите идеи, обясни бившият конституционен съдия.
По думите му е възможно Конституционния съд да коригира текстовете, касаещи двойното гражданство. "Текстът за двойното гражданство е въпрос на национален суверенитет и сигурност. Става въпрос за това, че едно лице може да участва в управлението на България, а да има задължение към друга. Това е конфликт на задължения. Благодарение на експертното стнаовище отпаднаха ужасяващи текстове от съдебната реформа относно прокуратурата. Разделението на ВСС стъпва по ръба на Конституцията. Има текстове, които директно ѝ противоречат", смята още той.
Относно служебните правителства и избора на служебен премиер, отпадна председателят на ВКС. Но остана председателят на Сметната палата. Сметната палата проверява изпълнението на бюджета, а Министерски съвет изпълнява бюджета. Тук ще се получи конфликт на интереси - той ще харчи и после ще проверява себе си. Това е отдалечаване от принципа за разделение на властите, посочи Ненков.
)