„Ключова роля за устойчивата инфраструктура и свързаността в Югоизточна Европа заема връзката Север - Юг с изграждането на магистрала, която ще свързва Гърция и Румъния през България. Надяваме се процедурите да приключат възможно най-бързо и проектът да бъде завършен до пет години“.
В бюджета за този коридор е заложена гаранция от шест милиарда евро и се очаква избор на консорциум изпълнител, който ще поеме изграждането му, съобщи министър Асен Василев днес в Солун. На въпрос за финансирането на проекта, министърът на финансите каза, че страната ни ще поиска средства от Европейския съюз за компенсиране на разходите, но няма да спира изпълнението на проекта. „Това е много важно за търговията между страните, особено след войната в Украйна и случващото се в Газа“, подчерта Василев.
Министър Асен Василев заяви, че се надява възможно най-скоро да бъде завършен и друг ключов проект, важен за свързаността между България и Гърция – а именно Западният коридор (автомагистрала "Струма"). Работата по половината от липсващите 15 километра магистрала ще приключи в началото на 2024 г. За останалата половина се очаква становището на ЕК по екологични въпроси около проекта.
Организатори на конференцията "Форум за свързаност на Югоизточна Европа" са компания "Ес Джи Ти Цомокос" (SGT Tsomokos) в стратегическо партньорство с Пристанището на Солун (ThPA). Събитието е под егидата на Министерството на инфраструктурата и транспорта на Гърция, Министерството на корабоплаването и островната политика на Гърция, Hellenic Logistics Company и Гръцката асоциация на износителите, съобщиха от пресцентъра на МФ.
Проектът за новия коридор беше обсъждан в началото на октомври и от премиерите на България, Гърция и Румъния – Николай Денков, Кириакос Мицотакис и Йон-Марчел Чолаку, в резиденция „Евксиноград“ край Варна и касае свързаността от Солун през Кавала, Александруполис, Бургас и Варна до Констанца.
Това заяви министърът на финансите Асен Василев по време на своето участие на първата международна конференция в Солун "Форум за свързаност на Югоизточна Европа". С тази магистрала ще бъде завършена напълно картата на свързаност, осигуряваща изход от пристанищата на България към Средиземно море. Той припомни, че старият път, свързващ северните страни през Балканите е бил между Виена и Истанбул, а днес е необходима нова връзка по оста Север – Юг до Средиземноморието.
Тръбопроводът Бургас - Александруполис, който включва два участъка, един за суров нефт и един за нефтопродукти, също беше акцент в изказването на българския финансов министър. „Идеята е да използваме интерконектора възможно най-много и ние правим проучване за осъществимост, за да можем да направим тази връзка“, каза той и отбеляза, че тръбопроводът е геополитически много важен заради войната в Украйна, като обаче уточни, че геополитиката не трябва да е единствената причина, ако няма търговски мотив.
)