Предишни изследвания показват, че служителите възприемат позитивното поведение на своите мениджъри. Напълно логично е тогава, че ако шефът се държи зле, това също ще се разпространи в екипа като зараза.
По време на експериментите са били проучени 51 екипа от 10 китайски фирми. Средният размер на един екип бил 6 души. Дейността им варирала от обслужване на клиенти до техническа поддръжка и проучвания.
„Екипите, които се характеризират с конфликтност на отношенията, са гнездо на служители, които са откровено враждебни към другите членове на тима, държат се зле с тях, говорят им грубо и чувстват към тях негативни емоции”, обяснява Фар.
Проучването било повторено в контролирани лабораторни условия и в САЩ, където взели участие близо 300 души. Резултатите, за съжаление, се оказали същите.
Откритието е от голямо значение за компании, които са изправени пред предизвикателството да „излекуват” един или повече неефективни екипи, които са достигнали до това положение заради агресивния мениджмънт.
Учени установиха, че ръководителите, които крещят и/или пращат обидни и унизителни имейли до своите служители, могат да създадат трайна атмосфера на конфликти в своя екип.
Нещо повече - агресията на работното място е токсична и се разпространява досущ като заразна болест. Т.е. според проучването, проведено от екип на Мичиганския щатски университет в Китай и САЩ, дори и не всички да са замесени в изблиците на шефа, няма човек, който да не страда от подобно поведение.
Авторът на изследването Кристал Фар заяви, че мениджърите, които унижават и се надсмиват над служителите си, не само променят цялостното поведение и житейска нагласа на тези хора към по-лошо, но и карат членовете на екипа на свой ред да започнат да се държат лошо помежду си.
„Това е най-тревожното от откритията ни, защото разбираме, че вече не става дума само за единични жертви на шефовете, а за създаването на контекст, в който абсолютно всички страдат, без значение дали са били лично унижавани от началника, или не”, обяснява Фар.
Кристал Фар, която е асистент професор в Бизнес колежа на Мичиганския университет, заяви, че откритията могат да бъдат обяснени с теорията за социалното учене. Според нея хората заучават и после имитират поведението, което най-често наблюдават у околните си, и особено у онези, които стоят по-високо в йерархията – в случая шефът.
Учените забелязали, че служителите, които директно получават злобни имейли или понасят нападките на началника си, се чувстват недооценени и допринасят по-малко към екипната работа. В същото време обаче целият екип „се срива в конфликти”, без пряка връзка с настроенията на шефа. Това на свой ред допълнително понижава продуктивността на хората.
В миналото компаниите по-скоро биха се насочили към унижаваните служители в опит да възстановят самочувствието им, предава obekti.bg, цитирайки сп. Journal of Applied Psychology. И макар че това е все така важно, смята Фар, собствениците на бизнес трябва да положат усилия и да ремонтират междуличностните отношения в екипите, като възстановят атмосферата на доверие и взаимна хармония. Най-добрата първа стъпка към това е агресивният, злобен мениджър просто да бъде отстранен.
5 декември 2025 г. в 09:23 ч.
)