Ново проучване на IBM обаче показва точно обратното – хората не трябва да се страхуват от технологията, а по-скоро да я интегрират в работата си.
AI няма да замени хората – но хората, които използват AI, ще заменят онези, които не го използват“, се казва в проучването на IBM.
Генеративните модели с изкуствен интелект, като например ChatGPT, проявяват отлични умения в разнообразни технически задачи, включително писане и кодиране. Тяхната ефективност е на толкова високо ниво, че мнозина изразяват загриженост, че тези технологии ще изместят човешкия фактор в работната среда.
Анкетираните ръководители смятат, че през следващите три години 40% от тяхната работна сила ще трябва да се преквалифицира поради внедряването на AI, което според статистиката на Световната банка възлиза общо на 1.4 милиарда служители от 3.4 милиарда души в световната работна сила. Въпреки това внушителните 87% от тези ръководители вярват, че генеративният изкуствен интелект няма да замести работните роли, а по-скоро ще ги разшири и обогати.
В рамките на доклада се изследва как внедряването на изкуствен интелект влияе върху бизнес моделите на компаниите, като се акцентира върху начина, по който те интегрират тази технология в операциите си и как това се отразява на различните работните позиции.
Новата парадигма на уменията премества тежестта от техническите компетенции, които доскоро бяха от съществено значение, като например познанията в областта на STEM, които през 2016 година бяха ключови, към по-широк набор от умения, които през 2023 година се считат за по-малко търсени. Това се дължи на възможностите, които инструменти като ChatGPT предоставят, позволявайки на служителите да постигат повече с по-малко знания, обобщава докладът, цитиран от economic.bg.
Според анализ на IBM IBV, показващ влиянието на технологичните иновации, тези, които успешно се преквалифицират, за да се адаптират към промените, виждат средно увеличение от 15% в приходите си. Същевременно тези, които активно интегрират изкуствения интелект в работните си процеси, отчитат дори 36% по-голям ръст на приходите спрямо колегите си.
Американската технологична компания събира данни от две проучвания – едното е проведено сред 3 000 мениджъри на средно ниво в 28 държави и друго сред 21 000 служители в 22 държави. Резултатите показват, че изкуственият интелект несъмнено ще предизвика промени в работната сила и бизнеса, но не непременно към по-лошо.
)