- Въпреки признанието, че 90 на сто от изборните протоколи са били объркани от комисиите, оптимист ли сте, че предложението ви ще бъде прието от парламентарно представените партии? Очаквате ли съпротива и от кои?
- Как ще гласуваме ако се въведе новия тип преброяване?
- Приписват на Сталин фразата „Не е важно как гласуват избирателите, а кой брои гласовете”. Актуална ли е тя в нашата действителност?
- Промените, за които говорите, могат ли да гарантират повече прозрачност и честност в броенето на гласовете?
- Ще има ли допълнително оскъпяване на изборите, ако промените се приемат?
- Вярвам, че да. Както вече казах
- Най-големият проблем е доверието. Точно върху това трябва да работим. Точно за това предлагаме решение, което да доведе до прозрачност.
- Не, точно обратното. В дългосрочен план ще намали разходите, тъй като
- Отивате в секцията и заявявате дали ще използвате хартия или машина. Правите своя избор и при пускането на бюлетина – машинна или хартиена, избирателят ще знае как се отчита вотът му.
Този коментар изразява личното мнение на автора и може да не съвпада с позициите на редакцията и на Novini.bg
- Не е тайна, че избирателният процес в България е силно компрометиран, а през последните години доведе до голям отлив от гласуване. Кои, според вас, са най-големите проблеми на гласоподаването досега и как това може да се промени?
За справка – можете да проверите какви средства се отпускат на „Информационно обслужване“ при всеки вот за обработка. Ще дам само един пример - 4,5 милиона лева за изборите през април.
Прост пример – спомняте ли си хилядите надраскани протоколи – това вече няма да се случва. Видяха ги и всички избиратели. Трябва да гарантираме, че това повече няма да се случва.
- Всички говорят за ниската избирателна активност и проблемът, който създава тя за легитимността на вота и управлението.
Изборният процес трябва да е предвидим, както за гласуващите, така за администрацията.
избирателят ще вижда как се отчита вота му още щом пусне бюлетината или разписката от машина. Целта на законопроекта е да доведе до повишаване на прозрачността и надеждността на избирателния процес.
- Г- н Кирилов, какво ви провокира да предложите промени в Изборния кодекс за въвеждане на по-прозрачно и улеснено преброяване, за които съобщихте публично преди дни?
- Знаете ли, аз винаги гласувам. Така че се надявам да не е. Но на практика е възможно. Точно за това искаме промените. Броенето чрез електронни устройства ще направи тази фраза невъзможна. Просто, защото машината няма политически пристрастия. Няма и желание да вземе комисионна.
- Надявам се, че всички целим едно и също – доверие у избирателите. Ако това е така, не би следвало да има съпротива. Аз съм човек, който вярва в добрите намерения и за това подхождам така. Още в началото обявих – аз и групата експерти, с които работим предлагаме широка дискусия. Не налагаме крайни решения и не тропаме по масата. За това започнахме обсъжданията от рано. Аз съм бил част от няколко парламента - два от тях бяха така наречените „къси“ народни събрания, които буквално се събраха, измениха изборния кодекс и се разпуснаха. Това не е редно.
Благовест Кирилов е бивш заместник-министър на електронно управление в кабинета на Гълъб Донев, съветник на служебния вицепремиер Иван Демерджиев по изборния процес, бил е народен представител на 45-о, 46-о, 47-о Народно събрание. Само на 36 години, Благовест е предприемач в сферата на информационните технологии и изнесените услуги. Председател на управителния съвет на Българската асоциация на секторите софтуер и изнесени услуги. Паралелно с това преподава в Техническия университет – София, Факултет за германско инженерно обучение и промишлен мениджмънт. През годините трупа опит в управлението в някои от най-големи компании в сектора на информационните технологии. През 2017 година напуска света на големите корпорации и се отдава на собствени проекти.През свободното си време се занимава и със социални проекти. Един от създателите на гражданската инициатива „Подари Коледна вечеря на пенсионер в нужда“ и „Подари Великденска вечеря на пенсионер в нужда“.
Всички сме съгласни, че трябва да работим, за да се вдигне. Аз смятам, че най-лесният начин това да се случи е като повишим доверието в изборния процес. Хората масово се съмняват, че гласът им ще бъде отчетен правилно. Това не е проблем на купуването на гласове, а проблем на технологията на броене. Видяхме, че връщането на хартиената бюлетина не доведе до покачване на активността. За това нека спрем да променяме технологията на гласуване, а погледнем към технологията на броене.
За нас беше прекрасно, че и бившият председател на ЦИК Александър Андреев и председателят на обществения съвет към ЦИК Цветелина Пенева също изказаха своите мнения. Не малко експерти в информационните технологии също взеха участие – като Ясен Танев, например.
За това започваме този разговор сега – за да има хоризонт. Организирахме и отворена дискусия преди две седмици. Сега сме в процес на събиране на идеи и мнения по предложените от нас промени в Изборния кодекс. Целта ни е да чуем максимално много становища на експерти, за да постигнем най-доброто. Радвам се, че в дискусията преди две седмици се включиха и политици и общественици като Христо Колев от Коалиция „Левицата“, Любомир Каримански, Христо Дунчев от ПП Зелените, Ангел Славчев от ПП “Възраждане”.
Използването на технологии за броене на гласовете може да направи процеса по-ефективен, бърз и точен. Това ще доведе до по-бързи и точни резултати след приключване на гласуването. Въвеждането на QR кодове и специални електронни устройства е крачка към модернизацията на избирателния процес в страната.
Преброяването с електронни устройства ще съкрати времето и човешкия ресурс многократно. Огромният процент невалидни бюлетини, особено при местни избори, се дължи, както на технически грешки на избирателите, така и на основателните съмнения за неправилно отчитане на бюлетини с „неправилен“ избор.
Предложените промени включват конкретни правила за управление на избирателните секции, включително детайлни процедури за председателя и секретаря на избирателната комисия. Това ще осигури по-добър контрол и управление на процеса, което ще допринесе за бързина, ефективност и прозрачност.
харчовете за закупуване на електронните устройства за броене ще бъдат спестени от оптимизираните разходи за обработка на изборни резултати в рамките на няколко проведени избора, а ще могат да се използват многократно по-дълго време.
)