"В повечето случаи е уточнено, че такива вещи не могат да се превозват и затова авиокомпаниите не изплащат обезщетение за тях", отбеляза Соня Спасова.
"Съветваме потребителите винаги да проверяват на сайта на авиокомпанията дали няма специални правила", допълни Спасова.
"Там се описва каква е чантата, куфарът, марка, кога е купен и съответно данните, за да може багажът със следващ полет да пристигне", посочи Спасова.
2022 година е била най-лошият период за последното десетилетие по отношение на изгубен или забавен багаж на летищата. Това отчете директорът на Европейския потребителски център Соня Спасова в предаването "България сутрин".
Над 26 милиона куфара и сакове са били загубени или забравени по летищата в световен мащаб през миналата година.
Ако багажът ни не бъде намерен в рамките на 5 до 7 дни, трябва да се подаде оплакване до самата авиокомпания.
Ако изминат 21 дни от датата на кацане и отново багажът ни не е открит, той минава в графа изгубен. Тогава започва нова процедура с попълването на нов формуляр, с който се претендира обезщетение.
За кацане на друго летище задължението на авиокомпанията е да превози пътниците до мястото, до което са закупили билет.
Когато багажът ни е повреден, се попълва протокол, към който е хубаво да има и снимка на повредената част. Важно е обаче това да стане преди напускане на летището, предупреди тя.
По думите ѝ има сериозен ръст на проблемите, свързани с пътническия багаж, като една от причините е увеличеният брой на пътниците, а от друга страна - намаляването на персонала по летищата.
Най-често в рамките на ЕС сумата достига около 250 евро.
"Ако пътник пристигне в крайната точка с повече от три часа закъснение и причината за това е в авиокомпанията, той може да поиска компенсация, която зависи от дължината на полета", заяви Спасова.
"Около 1600 евро е максималната сума за загубен багаж, но всичко зависи от конкретния случай. Моят съвет е, ако носите нещо ценно в куфара си, да направите застраховка, защото може трудно да се покрие стойността му", поясни Спасова и допълни, че е препоръчително в багажа да не оставяме скъпи вещи, като например лаптоп.
В тези случаи, докато чакат багажът да пристигне, пътниците имат право на разходи за стоки от първа необходимост - козметика, бельо и други. Важно е обаче да се пази касовата бележка, а има и някои стоки, които от компаниите не признават като стоки от първа необходимост.
Спасова обясни, че, ако имаме изгубен, забавен или повреден багаж, трябва да се спазват определени срокове. Ако непосредствено след кацане багажът ни не пристигне, трябва да се попълни протокол за изгубен или забавен багаж. Това става на специализирани гишета, каквито има по всички летища в границите на ЕС.
)