Биогоривата се причисляват към възможните устойчиви авиационни горива, стига да съответстват на критериите на ЕС за устойчивост на биомасата.
Нисковъглеродният водород, който се произвежда от ядрена енергия, също е допустим, а това е победа за страни като Франция, в които атомната енергия заема голям дял от енергийния сектор.
След продължили и през нощта разговори преговарящите от Европейския парламент и страните членки на ЕС са сключили споразумението точно в полунощ, предаде БТА.
Авиокомпаниите ще получат около 2 милиарда евро финансиране от въглеродния пазар на ЕС, за да се подпомогне прехода към устойчиви авиационни горива.
Поне 2 на сто от авиационните горива трябва да са устойчиви през 2025 г., като делът им трябва да нарасне до 6 на сто през 2030 г., 20 на сто през 2035 г. и да се увеличи значително през следващите години, достигайки 70 на сто през 2050 г.
Страните от ЕС и Европейският парламент трябва да одобрят споразумението, за да прерасне то в закон. Този процес обикновено е формалност, а предварително одобрените споразумения се приемат без промени.
ЕС постигна споразумение за определяне на обвързващи цели за авиокомпаниите в Европа, за да увеличат използването на устойчиви авиационни горива, предаде Ройтерс. Така Брюксел се опитва да постави началото на пазар за зелени горива и да намали въглеродния отпечатък на авиационния сектор.
От 2030 г. ще има обвързващи цели и за минимален дял синтетични горива - 1,2 на сто за 2030 г., нараствайки до 35 на сто през 2050 г. Синтетичните горива се произвеждат чрез улавяне на въглерод от атмосферата. Според привържениците им така се балансират въглеродните емисии, когато горивото се изгаря в двигателя.
Предложението поставя обвързващи цели за доставчици на авиационно гориво, за да гарантира, че достъпното гориво за авиационните оператори на летищата на ЕС съдържа минимален дял устойчиви авиационни горива от 2025 г., като целта е то да се увеличи до 2050 г.
Смята се, че авиацията е един от секторите, които най-трудно ще се декарбонизират, като не се очаква самолетите да постигнат целта за нулеви емисии поне за десетилетие. В най-близки срокове устойчивото гориво е една от малкото опции за намаляване на въглеродния отпечатък.
Предложението цели да увеличи както търсенето, така и доставките на устойчиви авиационни горива (SAF) с нулеви или ниски въглеродни емисии. Засега тези горива се произвеждат в малки количества и все още са твърде скъпи в сравнение с конвенционалния керосин, който изпуска въглероден диоксид в атмосферата.
)