Тя е категорична, че трайно остава усещането, че при строежа на пътища се пести и има неадекватно поддържане.
Още през миналата година са дефинирани 5 основни проблема, свързани с некачествените пътища в страната, обобщи председателят на УС на Научно-технически съюз по транспорта инж. Ясен Ишев.
Експертът е категоричен, че е нужна законодателна промяна. Също и, че критерият "най-ниска цена" не е най-добрият. Препоръча да се проверяват търговете и кой ги печели.
Диана Русинова съобщи, че са направени щателни проверки на пуснатия за движение тунел при столични квартал "Люлин".
Големият проблем в строителството и нередностите в целия пътен сектор е в начина на възлагане и контрол на строителството на пътищата. Това съобщи регионалният министър Иван Шишков.
"Няма как да не се съглася с тези твърдения като виждаме, че участъци, построени преди 5-6 г., са в лошо състояние. Проблемът не е само в проектирането, но и в контрола", заяви експертът от Европейския център за транспортни политики Диана Русинова в студиото на "България сутрин".
"Всичко се случва, защото може. Никой в България не се трогва, че нещо не е проектирано правилно, че се краде. Само Европейската прокуратура реагира. В България единственият критерий през последните години стана този за най-ниска цена. Другият - оценка на техническото предложение, също е хлъзгав", добави Русинова.СВЪРЗАНИ
"Нашите пътища се амортизират толкова бързо, защото имаме остаряла нормативна база, която изчислява пътните конструкции. Тя е от 1987 г, с последна редакция от 2003 г. Второто е товарите, които изчисляваме, те са с около 40% по-високи. Автомагистралите се изчисляват за 11,5 тона на ос, в момента минават над 15 тона на ос. Нашите пътища не се строят качествено и при спазване на технологията, има занижен контрол и няма адекватно поддържане", заяви инж. Ясен Ишев пред Bulgaria ON AIR.
"Виждаме, че едни и същи изпълнители са на големите инфраструктурни обекти и качеството не е добро. Надзорът няма ангажимент да ходи и да проверява как са вземани пробите. Ако това се въведе, дано в тази посока да се подобри качеството", коментира инж. Ишев.
"6 проби са взети от тунела, всяка една шахта сме я измерили, нито една не тропа. Денивелацията е до 2 см, шахтите са изградени с много старание, надзорът там, ако сега го повикате, ще каже какво е правено в това съоръжение. Огледахме и за течове, имаше и такива спекулации, огледахме осветлението със специален уред, светлоотразителност на маркировка и знаци. Надзорът там си е свършил работата. Той трябва да е барометър за състоянието на ремонта и когато има проблем да се намеси", заключи Русинова.
)