Бабраускене е ръководител по международните отношения на Литовския профсъюз в образованието и науката. Становището бе одобрено на пленарна сесия на ЕИСК в края на декември миналата година.
ЕИСК обединява работодатели, профсъюзни дейци и представители на социални, професионални, икономически и културни организации от страните от ЕС и консултира Европейския парламент, Съвета на ЕС и Европейската комисия.
През последните няколко години промените в околната среда са един от основните двигатели за реформа на образованието в посока към по-екологично и устойчиво във всички страни, каза Бабраускене.
Образованието в европейските страни трябва да се промени, това е първата стъпка на обществото към устойчиво развитие. Това смята Татяна Бабраускене (Литва, група „Работници”), член на Европейския икономически и социален комитет (ЕИСК) и квестор, която бе докладчик на становище по инициатива на ЕИСК за трансформиращо образование, което да даде възможност на младите хора да допринесат за екологичния преход, цитирана от бТА.
Група „Работници“ включва представители на националните профсъюзни организации, конфедерации и браншови федерации. Членовете ѝ представляват над 80 профсъюзни организации, преобладаващата част от които членуват в Европейската конфедерация на профсъюзите или в браншовите ѝ федерации.
Превръщането на обществата от основани на изкопаеми горива в кръгови и устойчиви ще изисква мащабни промени във всички сектори, включително в образованието, отбелязват от ЕИСК. Хуманистичните ценности следва да бъдат в основата на образованието за устойчиво развитие, като се акцентира върху екологичните и социалните последици от нашите действия. Това изисква образованието да бъде предефинирано - от предучилищното до университетското, както и за възрастните.
Според представителите на гражданското общество в ЕС младите хора са утрешните лидери, двигатели на социалната промяна, икономическото развитие и технологичните иновации и могат да дадат съществен принос за устойчивото развитие, включително при разработването на политики. Критичното мислене и вземането на информирани решения трябва да се преподават в училище, за да могат децата да се справят с проблемите на устойчивото развитие. На основно ниво децата следва да бъдат обучавани за устойчива енергия, потребление и производство, намаляване на хранителните отпадъци и отговорно отношение към избора на храни.
"Устойчивостта не се отнася само до околната среда. Има много аспекти и всички 17 цели за устойчиво развитие са еднакво важни. Образованието играе ключова роля, тъй като е основен фактор за постигане на всички останали цели за устойчиво развитие", заяви докладчикът Татяна Бабраускене при гласуването на становището.
)