В магазините продуктите, които са предварително опаковани в кутии, но са на друг търговец, нямат отделна цена на кутийката и такава не се начислява на касата.
Магазините с топли витрини въведоха задължителна такса "кутийка" след 1 януари. Много клиенти с изненада установят на касата, че дори и да не ползват такава, пак ги таксуват, ако са взели храна в кутия.
Руменова припомни, че според наредбата 20 ст. е най-ниската цена, която търговците могат да сложат на кутийките за храна. А с всяка година стойността им ще се повишава.
Тя уточни, че дори клиент да е поискал да му сложат маслините в найлонова торбичка, а не в кутия, на касата отново има начисление от 20 ст.
"Веригите са настроили системите си за задължителни кутийки от определена витрина, затова на касата тя се включва отделно и се начисляват тези 20 ст.", поясни Руменова пред Bulgaria ON AIR.
"Таксата се въведе в изпълнение на наредба, която е обнародвана в държавен вестник през 2021 г. с изпълнение на директивата за намаляване на определени пластмаси. Но реално това, че е въведена задължителна такса от 20 ст. за топлата витрина, по никакъв начин не ограничава употребата на пластмаса", заяви създателят на онлайн платформата "Ние, потребителите" Габриела Руменова в студиото на "България сутрин".
"Трябва дa насърчат прехода към кръгова икономика с достъпни алтернатива, като например кутии на самите потребители. Измерва се на кантара тежестта на опаковката и се добавя съдържанието и се таксува само то. Такива практики има в много европейски държави. А извън Европа - в Канада например, насърчават този метод с промоции в неделя, с 15% отстъпка, ако потребителите пазаруват в свои кутии", даде пример гостът.
Гостът добави, че на топлите витрини трябва да има информационни табели за тази такса, но такива често липсвали при предварително опакованите в кутии храни. Руменова призова за търсене на варианти потребителите да намалят употребата на пластмасови кутии.
)