Видеонаблюдение
Гласуване зад граница
Гласуване с два вида бюлетини и отчитане на резултатите
Преразпределение на мандатите по избирателни райони
СТАНОВИЩЕ
по ключови въпроси от подготовката на предстоящите избори
Може да бъде изработен и отделен обучителен видеоклип във връзка с видеонаблюдението, който да е част от пакета материали, предназначени за обучение на СИК".
Това пише в прессъобщение и Становище на Обществения съвет към ЦИК по ключови въпроси от подготовката на предстоящите избори. Становището е изпратено до ЦИК и Министерския съвет на Р България. Публикуваме двата документа без редакторска намеса:
"Гласуването с два вида бюлетини – машинни и хартиени, означава покрай всичко друго, че секционните комисии ще бъдат натоварени с голям брой операции около преброяването, вписването и сумирането на резултатите. За да се намалят проблемите с многото сгрешени протоколи и мъчително бавните процеси в РИК отпреди две години, Общественият съвет повтаря препоръката си да се ползват предимствата на електронното съхранение, пренос и обработка на данни. Конкретно – съдържанието на флаш паметите на специализираните устройства за електронно машинно гласуване (СУЕМГ) да се изтеглят в изчислителните пунктове на РИК. Това ще позволи секционните избирателни комисии (СИК) да бъдат разтоварени от аритметиката с огромни масиви от числа – най-вече преференциите за отделните кандидати, а тези преференции се очакват да бъдат стотици във всяка от най-натоварените секции в големите избирателни райони. Данните от флашките – като тъй или иначе налично средство за проверка и контрол, могат да ускорят и отстраняването на човешките грешки в РИК. Публикуването на тези данни на сайта на ЦИК от години е рутинна практика с огромна полза за анализаторите на изборите – професионалисти или граждански активисти.
В момент, когато Централната избирателна комисия и други държавни органи вече активно се готвят за изборите на 2 април, Общественият съвет изпрати свое становище до ЦИК и Министерския съвет с препоръки за преодоляване на затрудненията, очаквани след последните стихийни промени в Изборния кодекс.
Видеонаблюдението и заснемането при преброяването на гласовете и при съставянето на протокола в секциите бе посрещнато с твърде противоположни оценки сред експертите. Законовата разпоредба обаче е факт, а липсата на прозрачност около детайлите на прилагането ѝ може да бъде използвана за опити за оспорване на целия процес. Гласоподавателите и бъдещите членове на СИК ще се интересуват от всякакви подробности като кой и на каква платформа ще има достъп до видеонаблюдението; какви ще се използваните устройства и как ще бъдат осигурени; ще има ли технически лица, отговорни за монтирането, включването, първоначалното тестване на камерите и последващото снемане на записаната информация и още, и още. Особено важно е да се съхрани доверието на избирателите, че тайната на вота няма да бъде нарушена и няма опасност от оказване на натиск. В частност, Общественият съвет препоръчва ЦИК и Министерският съвет да представят убедителни гаранции, че по време на гласуването няма да има запис или излъчване - включително чрез физическо закриване на обектива на камерите.
Гласуването зад граница може да бъде негативно повлияно от една от новите разпоредби на Изборния кодекс. Министерството на външните работи е задължено да посочи по един представител на държавата (държавен служител или лице в трудовоправни отношения в държавната администрация) във всяка СИК извън страната. Очакваме ЦИК и МВнР редовно да обявяват предварителни разчети за необходимия брой представители и за плановете си да ги организират, обучат и командироват. Не бива да се допуска евентуални затруднения на администрацията да послужат като оправдание за ограничаване на броя на секциите в о.
Преразпределението на мандатите по избирателни райони според данните от последното преброяване на населението е от висок обществен интерес. Настояваме ЦИК да обяви освен новите бройки мандати по МИР в страната, но и да представи пълните изходни числови данни от преброяването, използвани за пресмятанията, както и детайлна илюстрация „стъпка по стъпка“ на прилагането на методиката от Изборния кодекс.
Видеонаблюдение в реално време и видеозаснемане след обявяване края на изборния ден при преброяването на гласовете и съставянето на протокола се въвежда за първи път в българското изборно законодателство. Независимо от различните експертни становища „за“ и „против“, законовата разпоредба е факт и задължение на изборната администрация е да управлява този процес по начин, който няма да компрометира доверието в него. Необходимо е да се осигури максимална прозрачност на всеки аспект по въвеждане на видеонаблюдението, в това число да се информира обществеността колко е броят на изборните помещения, на които ще се монтира; каква е спесификацията на необходимите технически устройства и как ще бъдат осигурени / закупени; дали е възможно да се обезпечи навсякъде интернет връзка за видеонаблюдение в реално време; кой, по какъв начин и на каква платформа ще има достъп до видеонаблюдението; ще има ли технически лица, отговорни за монтирането, включването, първоначалното тестване и последващото снемане на записаната информация от камерите.
Данните от проведеното преброяване на населението през 2021 г. са официално обявени, което ще намери своето отражение в ново разпределение на мандатите между изборните райони в страната. Поради високия обществен интерес настояваме ЦИК да изпълни законовото си задължение да обяви новото разпределение на мандати по МИР в страната заедно с пълните изходни числови данни от преброяването, използвани за пресмятанията, както и детайлна илюстрация „стъпка по стъпка“ на прилагането на методиката по Изборния кодекс.
Дизайнът на новата бюлетина от машинно гласуване трябва да е опростен. Общественият съвет смята, че е достатъчно отпечатваната от СУЕМГ бюлетина да съдържа информация, аналогична със съдържащата се в доскорошните контролни разписки, а именно само наименованието на избраната партия или коалиция и евентуалния преференциален избор, независим кандидат или „не подкрепям никогo“. С цел да се позволи двукратно сгъване на машинната бюлетина след гласуването и поставянето на печат върху нея, е допустимо известно удължаване спрямо досегашните контролни разписки. В Методическите указания на ЦИК за СИК следва да се прецизират тези детайли, които са важни за запазване на тайната на гласа.
Не по-малко важно е да се съхрани доверието на избирателите, че тайната на вота няма да бъде нарушена и няма опасност от оказване на натиск. В тази връзка Общественият съвет препоръчва ЦИК и Министерския съвет да обезпечат убедителни гаранции, че по време на гласуването няма да има запис или излъчване, включително чрез физическо закриване на обектива на камерите.
Не само анализаторите, а вероятно почти всички ще искаме да знаем след 2 април колко хора са избрали единия и другия метод на гласуване. Освен становището с резюмираните тук препоръки Общественият съвет изпрати на ЦИК и свой вариант на формуляра за секционен протокол. В него „кутийките“ за числата от двата потока – хартиен и машинен, са подредени логично, лесни за попълване, а същевременно предлагаме сумиране на преференциите от „Х“ и „М“ да не се извършва в секциите, а на компютрите в РИК.
Обръщаме внимание, че новоприетите разпоредби на Изборния кодекс задължават Министерството на външните работи да посочи по един представител на държавата (държавен служител или лице в трудовоправни отношения в държавната администрация) във всяка СИК зад граница, в това число и евентуални заместници при нужда. Очакваме ЦИК и МВнР редовно да обявяват предварителни разчети за необходимия брой представители и за плановете си да ги организират, обучат и командироват. Законовият текст може да се изпълни и като се сключат срочни трудови договори между МВнР с български граждани от общностите по места, което ще спести средства и ще даде повече организационна гъвкавост. Във всеки случай не бива да се допуска евентуални затруднения на администрацията да послужат като оправдание за ограничаване на броя на секциите в чужбина.
Общественият съвет напомня, че формирането на МИР „Зад граница“, макар и отложено за 2025 г., остава задължение на политиците, експертите и изборната администрация. Ще държим след 2 април да продължат експертните дискусии и публични дебати за начина на формиране на избирателни списъци, в това число чрез активна регистрация на трайно пребиваващите извън България избиратели.
Общественият съвет подкрепя експертите, които настояват машината бюлетина да съдържа информацията от доскорошните контролни разписки – глас за политически субект и, евентуално, преференция. Известно удължаване на машинната бюлетина ще е необходимо, за да може тя да се сгъне двукратно преди пускането ѝ в съответната кутия и за да има място да се постави печат след гласуването. В Методическите указания на ЦИК за СИК следва да се прецизират тези детайли, които са важни за запазване на тайната на гласа.
По-малко от месец след обнародване на приетите от Народното събрание промени в Изборния кодекс, обществото ни е на прага на поредни предсрочни избори. Новите правила за гласуване, станали факт няколко месеца преди парламентарните избори, поставят и нови въпроси и предизвикателства пред изборната администрация.
Препоръчваме методиката на ръчно преброяване, като и секционният протокол, да посочват отчитане поотделно на гласовете, подадени с двата вида бюлетини – машинни и хартиени. Формулярът на протокола на СИК и езикът на инструкциите в него да се променят така, че да улесняват членовете на СИК при попълването на увеличения обем данни, а операциите, изискващи сумиране на числа, да се сведат до необходимия минимум.
Приетите от законодателя разпоредби, въвеждащи ръчно броене не само на хартиените, но и на бюлетините от машинно гласуване, е предпоставка за допускане на неточности и грешки от членовете на СИК. Общественият съвет напомня препоръката си от свои предишни анализи за ефективно използване на специализираните устройства. С цел осигуряване на прозрачен изборен процес настояваме да се ползват предимствата на електронното съхранение, пренос и обработка на данни: чрез отпечатване на протокол от машинно гласуване (копие от който да се предоставя и на правоимащите лица), както и изтегляне на данните от флаш паметите на СУЕМГ още в изчислителния пункт на РИК, които да се публикуват на сайта на ЦИК (както досега) и да се ползват за последващ контрол и проверка. Обществото трябва да знае колко избиратели са гласували по единия или другия начин.
)